Gå til innhold

Videoredigering - bærbar, en gang til


Anbefalte innlegg

Takk til dere som har svart.

IBM basert er nok mest aktuelt for oss,

Jeg forstår altså at det er teknisk mulig å redigere på bærbar og at man må ha hurtigst mulig prosessor, mest mulig RAM og en ekstern harddisk.

 

Hva med tilkoblingene? Firewire selvfølgelig, men hvor mange?

En til kamera og en til extern disk?

Går USB 2.0? Mange naskiner har begge disse?

 

Fujitsu-Siemens Amilo D P4 2.53 GHz ser bra ut, men ser ut til å ha bare én Firewireport. Kjener noen til denne?

 

Et annet alternativ er Compaq EVO N1020v P4m 2GHz. Den har 2xUSB 2.0 samt Firewire?

 

Noen som kan tipse meg videre?

 

 

Hilsen

Aasmund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen !

Det er ikke så viktig med prosessorhastigheten. Tenk heller på stabilitet. Styr unna de prosessorene som ligger på kanten av hva hovedkortet kan operere, du vil uansett få nok trøbbel med codec'er og inkompabilitet mellom software når du begynner med denne hobby'en :lol:

Det holder også med en firewire kontakt, selv om det er kjekt med flere. Om ikke maskinen du vil kjøpe har firewire, så får du kjøpt 1394 pcmia kort hos komplett for en kr450,-. USB 2.0 har ikke helt "tatt av" innen videoredigering enda, men dette vil nok bli vanligere etterhvert. Pass også på at maskinen du kjøper har tv-utgang

 

OG hvis dette skal være en hovedsakelig video/grafikk maskin så kan det jo være en ide å se mot Mac. Jeg har ikke prøvd en selv, men har man satt sine fingre på et Mactatur så blir man visst trollbundet :roll:

Lenke til kommentar
...IBM basert er nok mest aktuelt for oss

Vel, ikke at jeg forstår hvorfor man må ha PC-PC når man hovedsakelig ønsker å bruke maskinen til redigering, men, men...

Hva med tilkoblingene? Firewire selvfølgelig, men hvor mange?

En til kamera og en til extern disk?

Går USB 2.0? Mange naskiner har begge disse?

Firewire til kamera, USB2 til HD passer fint.

Har maskinen 2 x firewire så forsikre deg om at de ikke deler samme buss!

Noen som kan tipse meg videre?

Eh, vet ikke om jeg tørr, men sjekk ut Apples nye bærbare. ;)

Lenke til kommentar
Hei igjen !

Det er ikke så viktig med prosessorhastigheten. Tenk heller på stabilitet. Styr unna de prosessorene som ligger på kanten av hva hovedkortet kan operere, du vil uansett få nok trøbbel med codec'er og inkompabilitet mellom software når du begynner med denne hobby'en :lol:

Det holder også med en firewire kontakt, selv om det er kjekt med flere. Om ikke maskinen du vil kjøpe har firewire, så får du kjøpt 1394 pcmia kort hos komplett for en kr450,-. USB 2.0 har ikke helt "tatt av" innen videoredigering enda, men dette vil nok bli vanligere etterhvert. Pass også på at maskinen du kjøper har tv-utgang

 

OG hvis dette skal være en hovedsakelig video/grafikk maskin så kan det jo være en ide å se mot Mac. Jeg har ikke prøvd en selv, men har man satt sine fingre på et Mactatur så blir man visst trollbundet :roll:

 

Tviler på at USB 2.0 tar av når det gjelder videoredigering. Vanlig firewire holder lenger og DV bruker på langt nær av hele båndbredden. Tror heller det blir satsa på Firewire 800 hvis det kommer et format som skulle trenge bedre båndbredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...