Gå til innhold

Tele2 IKKE dekning i nord-sverige.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er akkurat kommet tilbake fra bilferie. Kjørte Innlandsvegen (E45) nordover i sverige, men oppdaget til min fortvilelse at jeg ikke hadde tilgang til noen av nettene (Telia, Vodafon) i nord der tele2 tydeligvis ikke har sendere. Reiste sammen med min datter på 4, mens mora var hjemme i norge. En ganske fortvilet situasjon å ikke kunne komunisere som planlagt.

 

Har gjennom jobb reist i store deler av verden, men aldri opplevd å bli nektet tilgang til tilgjengelige mobilnett (telenor jobbabb.). Mulig jeg har vært heldig, men av erfaring har jeg alltid trodd at i utlandet var det bare å koble seg opp uansett nett.

 

Ringte kundeservice da jeg fikk dekning igjen (Norge), og de ga beskjed om at siden de var et svenskt selskap hadde de ikke avtaler med andre opperatører i sverige. De bruker kun eget nett, og det er svært dårlig i nord.

 

Har de egentlig lov til dette? Jeg som norsk kunde blir nektet tilgang fordi de har eget nett i et annet land.

 

For å dra det litt lengre så kan jo feks. telenorkunder som reiser i land der telenor har kjøpt opp en liten aktør (bruker dette eksemplet da telenor faktisk har interesser i hele verden), bli nektet tilgang til nettene som ellers er i landet og er landsdekkende.

 

Hva sier lover og internasjonale avtaler om en slik praksis?

 

Jeg kommer i alle fall til å bytte abonement (Ikke telenor :mad: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Er akkurat kommet tilbake fra bilferie. Kjørte Innlandsvegen (E45) nordover i sverige, men oppdaget til min fortvilelse at jeg ikke hadde tilgang til noen av nettene (Telia, Vodafon) i nord der tele2 tydeligvis ikke har sendere. Reiste sammen med min datter på 4, mens mora var hjemme i norge. En ganske fortvilet situasjon å ikke kunne komunisere som planlagt.

 

Har gjennom jobb reist i store deler av verden, men aldri opplevd å bli nektet tilgang til tilgjengelige mobilnett (telenor jobbabb.). Mulig jeg har vært heldig, men av erfaring har jeg alltid trodd at i utlandet var det bare å koble seg opp uansett nett.

 

Ringte kundeservice da jeg fikk dekning igjen (Norge), og de ga beskjed om at siden de var et svenskt selskap hadde de ikke avtaler med andre opperatører i sverige. De bruker kun eget nett, og det er svært dårlig i nord.

 

Har de egentlig lov til dette? Jeg som norsk kunde blir nektet tilgang fordi de har eget nett i et annet land.

 

For å dra det litt lengre så kan jo feks. telenorkunder som reiser i land der telenor har kjøpt opp en liten aktør (bruker dette eksemplet da telenor faktisk har interesser i hele verden), bli nektet tilgang til nettene som ellers er i landet og er landsdekkende.

 

Hva sier lover og internasjonale avtaler om en slik praksis?

 

Jeg kommer i alle fall til å bytte abonement (Ikke telenor  :mad: )

9204913[/snapback]

 

Det er stor forskjell på f.eks. NetCom og Telenor også, når det gjelder roaming-partnere, der det er mange flere tilgjengelig operatører å velge mellom hos det ene selskapet. Det er opptil hver enkelt operatør om de ønsker å ha avtale med en annen operatør i et annet land, og hvor mange operatører i landet de ønsker å ha avtale med.

 

Kan godt tenke meg at siden Tele2 har eget nett i Sverige, så er det ikke så mange operatører som vil ha roaming-avtale med Tele2 der. NetCom har f.eks. ikke roaming-avtale med Telenor, og det blir det samme i Sverige der hjemmenettet til Tele2 er.

Lenke til kommentar

Det finns ingen lover som sier vilket nett du som norsk kunde skal få bruke i andre land, utan det beror helt på hva den norske operatøren har før roaming-avtaler. Rent teoretiskt kan du komma til et land der du ikke får brukt ditt norske abo i det hele tatt, pga at din norske operatør savner roaming-avtaler i det landet. Skal du bytte norsk operatør, og vil ha best dekning i Sverige, skal du velge Netcom (da di eies av TeliaSonera, og bruker Telia som standard i Sverige. Hvis du ikke får dekning med Telia, kan du bruke både Tele2 og Tre(3)!). Førdelen med Tele2 er jo at du som norsk kunde har samme priser i Sverige... Håper dette gav litt svar :)

Endret av cjsk
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Det er uansett ut med Tele2 for min del. Hadde Chess før, og opplevde aldri problemer i nord-sverige. Gikk til tele2 da Chess byttet til Netcom. Dårlig dekning i området rundt hytta. Dette utbedres i høst, så det blir vel Chess igjen.

 

Synes uansett det er betenkelig at de ikke har en eneste avtale med landsdekkende operatør i Sverige. De skryter i sine reklamer at det koster det samme i Norge og Sverge, men dette er jo verdiløst når store områder ikke har dekning i det hele tatt (har sjekket dekningskart, og det er dårlige greier). Bedre å betale det det koster, og samtidig være garantert dekning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...