Gå til innhold

Mac vs Dell


Anbefalte innlegg

Hei folkens! :)

 

Jeg skal kjøpe meg ny laptop, og trenger noen innspill.

For et par måneder siden var jeg overbevist om at jeg skulle ha Macbook, men i etterkant er jeg ikke så sikker lenger. Etter å ha hatt en Compaq laptop over flere år, tenkte jeg det kanskje var på tide å prøve noe nytt, nemlig Mac.

Jeg er svært fornøyd med Compaqen, sett bort i fra at den ikke akkurat har kunnet blitt brukt som spill-pc :(

Som jeg har forstått, så bruker Mac et annet operativsystem, og er derfor fritatt for de virus som Windows ofte blir utsatt for. Den har også et fint design, men som spill-pc o.l egner den seg veldig dårlig. Derfor har jeg tittet litt på Dell sine bærbare, og må si jeg er meget interessert. Ettersom jeg ser en del film på laptopen min, så ønsker jeg at det skal være en god mulighet for det, noe Macen må melde pass på. Dette pga den lille skjermen og de dårlige mulighetene for nedlasting. Dell sine pcer benytter seg av Windows, som jeg jo er kjent med og fornøyd med å bruke. De har også et ganske tøft design, samtidig som prisen ikke er så altfor verst. XPS-versjonene er veldig aktuelle, ettersom disse er godt egnet til spill. Samtidig mener jeg at XPS har best design av Dells bærbare.

Jeg fant dette bildet av en XPS, men kan ikke finne den på Dells sine nettsider. Er dette en utgått modell av XPS-serien?

 

Nå er dere i hvert fall informert om mine synspunkter vedrørende de to alternativene. Selv om det kan virke som at valget kommer til å falle på Dell, så utelukker jeg ikke muligheten for at det blir en Mac, dersom argumentene er gode nok.

 

Hvorfor bør jeg velge Dell og ikke Mac, og motsatt?

post-129172-1186178343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du velger å sammenligne Apples svakeste bærbare modell med Dells kraftigste vil jeg anta at du kommer til å lande på Dell. XPS overkjører MacBook på det aller meste, inkludert vekt og strømforbruk.

 

Hvis du heller sammenligner med MacBook Pro vil resultatet bli jevnere. Og da kan det følgende være interessante poenger.

 

1: Du kan se film på Mac. Uansett modell.

2: Mac er ikke fri for virus, men veldig mye mindre plaget enn Windows. Men det blir nok mer etterhvert som de blir mer populære. Dog er Mac OS X basert på Unix som er mer rustet mot sikkerhetsangrep av de fleste typer.

3: Mac laster ned like bra som Windows. Men du mener kanskje at utvalget av hva man kan laste ned er mindre, hvilket er riktig.

4: XPS ser tøff ut, men den er stor. Flyttbar er nok mer riktig enn bærbar...

5: Du klarer å lære å bruke en Mac, men du trenger ikke å lære Windows.

6: Mac har et begrenset utvalg av Hardware. Dette gir få kombinasjoner av ting som igjen gjør det lettere å teste og kvalitetssikre drivere. Derfor er Mac mer stabilt.

7: Spillutvalget på Mac er begrenset. Du kan kjøre Dualboot og spille i windows på en MacBook. I tillegg har etterhvert både VMWare og Parallels støtte for 3D i windows, om enn noe begrenset foreløpig.

 

Men er det en spillmaskin du er ute etter vil du nok ha en Dell.

 

Det var nå mine punkter en sen kveld...

 

Stein :-)

Lenke til kommentar

hehe. har en dell inspiron 6400

må si jeg faktisk er ganneske imponert^^,

har radeon x1400 som funker bra til både fil og spill (ikke de aller nyeste da) men bf og slikt funker hest!

 

jeg vet ikke hvor du bor. men her i storbyen bergen er det bare et lite verksted i hele bergen som kan fikse mac`n din hvis det skjer noe. jeg vet ikke hvordan det er andre steder.

men kan tenke meg det ikke er så bra med verksterder for mac der heller. og dette vil jo selvfølgelig si laange vente køer -.-

 

men dell har gannske god brukerstøtt. hvis noe er gale og du sender den inn tar det ikke lang tid før du får den med deg hem igjenn så god som ny ^^

 

håper du velger det som passer deg. men her var min mening. velg DELL :D

 

mvh Roska

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...