Gå til innhold

Objektiv for portrett, anbefaling?


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet meg ett objektiv bra for natur/dyr.

 

Nå trenger jeg finne et bra objektiv til portrett bilder med Canon EOS 400D.

Altså jeg tenker litt all-around objektiv, men det vil være mest fokus på portrett bilder, close-ups.

 

Tenke på jeg vil gå fra portrett bilde og så nærme at jeg vil fokusere bare på øye f.eks, få mest detaljer som mulig og da kanskje viktig tenke på at kanskje jeg dårlig lys.

 

Noen tips til bra Canon objektiv for slikt?

 

Fra 5000kr ca og nedover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første som faller meg inn er disse:

Canon EF 50mm f/1.4 USM til ca. 3000 nytt

"Normalobjektiv" med stor blenderåpning. Her kan du leke deg med papirtynn dybdeskarphet!

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM til ca. 4500 nytt

Her har du et objektiv som også brukes mye til portretter, men som også er et sylskarpt ekte makroobjektiv! Tar tid å lære seg makro, men du får 2 bruksområder i ett objektiv, noe som må sies å være god verdi ;) Har selv hatt dette, og det er faktisk det morsomste objektivet jeg har hatt så langt! Angrer på at jeg solgte det, så jeg skal definitivt kjøpe det igjen.

Canon EF 85mm f/1.8 USM til ca. 3500 nytt

- Kan kanskje bli noe smal innendørs, samt at nærdistansen er ca. 85cm. Skaffet meg selv et brukt 85mm f/1.8 her om dagen, og kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd så langt!

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar
Første som faller meg inn er disse:

 

Canon EF 50mm f/1.4 USM til ca. 3000 nytt

Canon EF 85mm f/1.8 USM til ca. 3500 nytt, men kan kanskje bli noe smal innendørs, samt at nærdistansen er ca. 85cm.

 

Skaffet meg selv et brukt 85mm f/1.8 her om dagen, og kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd så langt!

9200061[/snapback]

 

Altså får du gode detaljer av selve øye, så hele bilde blir øye?

Lenke til kommentar
Første som faller meg inn er disse:

 

Canon EF 50mm f/1.4 USM til ca. 3000 nytt

Canon EF 85mm f/1.8 USM til ca. 3500 nytt, men kan kanskje bli noe smal innendørs, samt at nærdistansen er ca. 85cm.

 

Skaffet meg selv et brukt 85mm f/1.8 her om dagen, og kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd så langt!

9200061[/snapback]

 

Altså får du gode detaljer av selve øye, så hele bilde blir øye?

9200082[/snapback]

 

Da må du nok over på makro... endret litt på den første posten min ;)

Lenke til kommentar
Første som faller meg inn er disse:

 

Canon EF 50mm f/1.4 USM til ca. 3000 nytt

Canon EF 85mm f/1.8 USM til ca. 3500 nytt, men kan kanskje bli noe smal innendørs, samt at nærdistansen er ca. 85cm.

 

Skaffet meg selv et brukt 85mm f/1.8 her om dagen, og kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd så langt!

9200061[/snapback]

 

Altså får du gode detaljer av selve øye, så hele bilde blir øye?

9200082[/snapback]

 

Da må du nok over på makro... endret litt på den første posten min ;)

9200094[/snapback]

 

Så det :) Men er det ikke greit med noe zoom?

 

Uansett...

Canon EF 50mm f/1.4 USM til ca. 3000 nytt

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM til ca. 4500 nytt

Tenkte på du sa Canon EF 50mm er "normal objektiv"? Det er fint og bruke inne for ta portrett bilder og hvis jeg vill noe annet smått? Og få det krystall klart? :)

Lenke til kommentar
Første som faller meg inn er disse:

 

Canon EF 50mm f/1.4 USM til ca. 3000 nytt

Canon EF 85mm f/1.8 USM til ca. 3500 nytt, men kan kanskje bli noe smal innendørs, samt at nærdistansen er ca. 85cm.

 

Skaffet meg selv et brukt 85mm f/1.8 her om dagen, og kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd så langt!

9200061[/snapback]

 

Altså får du gode detaljer av selve øye, så hele bilde blir øye?

9200082[/snapback]

 

Da må du nok over på makro... endret litt på den første posten min ;)

9200094[/snapback]

 

Til

 

Så det :) Men er det ikke greit med noe zoom?

 

Uansett...

Canon EF 50mm f/1.4 USM til ca. 3000 nytt

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM til ca. 4500 nytt

Tenkte på du sa Canon EF 50mm er "normal objektiv"? Det er fint og bruke inne for ta portrett bilder og hvis jeg vill noe annet smått? Og få det krystall klart? :)

9200124[/snapback]

 

Til portrett bilder er zoom ikke tingen, da det er stor lysstyrke der er bruk for.

Zoom kan jo oppnås av andre veier, f.eks. ved å variere avstanden til modellen.

Lenke til kommentar

Ville gått for 60mm macro om jeg skulle kjøpt nå.

 

60mm er fin brennvidde for portretter, og Macro er en fin bonus. Objektivet er skarpt og kjennes bra ut i bruk.

 

Har en 100mm Macro selv, og synes den blir litt lang for innendørsbruk, selv om det også er et morsomt objektiv.

 

Du vil ikke få noe i nærheten av denne bildekvaliteten med en zoom i denne prisklassen. Ei heller lysstyrke. Så min sterke anbefaling er dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...