Gå til innhold

Drive 12v kjøeskap med PSU


Anbefalte innlegg

Heisann

Har tenkt på et lite prosjekt, nemlig å hente 12v strøm fra strømforsyninga og bruke det til et 12v kjøleskap, det skal kun dra max 48 watt wed DC bruk.

 

Jeg har TT Toughpower 750watt og har nok watt til overs, jeg lurer rett å slett på hvor jeg jeg kan hente en 12v-linje til kjøleskapet. Tenkte også kansje på å få festa et sigarett-tenner uttak på kabinettet så jeg kunne lett koblet det fra.

 

Er det mulig? Vil det bli vanskelig?

 

Takker for inspill og svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På strak arm kan jeg si at det blir veldig enkelt!

 

Bare ta 12V og jord fra en av ledningene og koble til!

I tillegg må du finne ut hvilke pinner du må kortslutte for å skru den av og på. Der er det lurt å sette på en bryter.

 

Men som det alltid er når man leker med strøm: Vit hva du gjør. Ellers er det fare for å skade seg eller starte brann.

Lenke til kommentar

Om det er et sånt kjøleskap som monteres i sigarettenneren i bilen, er det vel bare å mekke til en slik på dataen. Finnest sikkert flust av guider om hvordan på nette, har også sett noen her på forumet utføre det en gang, muligens av samme årsak eller om det var for å bruke mobillader for bil...husker ikke helt...

Lenke til kommentar

takker for bra respons :) Jeg kan ikke si 100% jeg vet hva jeg gjør men men en guide skal jeg nok få det til rimelig greit. Får google litt rundt. Det hadde vært dritfett, tenk deg sigarett tenner uttak på siden av kabinettet, bare å plugge inn kjøleskapet og "skru på" uttaket med en bryter

 

Tanken var igrunn på lan å sånn der de er strenge med ting som ikke er PC-utstyr. Så er det ofte lov med ting du kan koble til PCen :thumbup:

Lenke til kommentar
Om det er et sånt kjøleskap som monteres i sigarettenneren i bilen, er det vel bare å mekke til en slik på dataen. Finnest sikkert flust av guider om hvordan på nette, har også sett noen her på forumet utføre det en gang, muligens av samme årsak eller om det var for å bruke mobillader for bil...husker ikke helt...

9183251[/snapback]

 

Linker du til en Guide eller?

 

Fant hva jeg trenger!! denna her

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar

Gul er 12 V + og Sort er 0 V. Sort går ytterst på sigarett-tenneren, og gul går på tuppen i midten. Regner med at du kjører PSU hele tiden og derfor ikke trenger å skru det på uten å ha en datamaskin koblet til.

 

Allikevel; bruk den samleskinnen (pleier være to eller fler) med minst last til sånne eksterne ting, og vær obs på at spenningen "12 V" i bil nesten alltid er ca 14 V, så mål strømmen en gang før du kjører fullt. Dette gjør du med et amperemeter/multimeter på strømmåling ved å koble det i serie (ring) med kjøleskapet. Prøver du å måle strømmen ved å parallellkoble vil du kortslutte 12 V og skru av PSU, i verste fall ødelegge instrumentet og komponenter i PC'n. Strømmåling er viktig fordi det godt kan gå mer strøm på 12 V enn på 14, eller det kan gå mindre. 48 W er vanligvis bare riktig ved én spenning, og strømmen som går er mye større ved start enn drift. Vurderer faktisk å anbefale deg å bruke startmotstand og kondensator for å isolere motorstøy, men det er sikkert overkill. Hvis det ikke funker så er det hva du må gjøre.

st_yskjerming_for_motor.bmp

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...