Gå til innhold

70-200mm, prioritere IS eller større blender?


Anbefalte innlegg

Som pressefotograf har jeg kun ett svar på alle disse som står mellom valget f/2.8 og IS. Velg f/2.8! Det er en kjempefordel å ha blenderen å gå på, og heller skru opp ISO dersom det skulle være veldig nødvendig. Dette avhenger selvfølgelig av hva slags typer bilder du tar, men bokeh osv. blir abslutt mye bedre med f/2.8.

 

Selv bruker jeg Nikon med både f/2.8 og VR (IS), men er ikke i tvil om at jeg ville valgt vekk IS dersom jeg måtte. Selv om Canons f/4 er usedvanlig skarp, så er de to 2.8-ene veldig gode de også.

 

Så dersom ikke vekt har en voldsom betydning, gå for f/2.8. Og har du råd, spe på med IS.

 

Dette var egentlig ikke ment som noe svar til trådstarter etter som han har bestemt seg, men et godt råd til de utallige som tviler over akkurat denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som pressefotograf har jeg kun ett svar på alle disse som står mellom valget f/2.8 og IS. Velg f/2.8! Det er en kjempefordel å ha blenderen å gå på, og heller skru opp ISO dersom det skulle være veldig nødvendig. Dette avhenger selvfølgelig av hva slags typer bilder du tar, men bokeh osv. blir abslutt mye bedre med f/2.8.

9665497[/snapback]

Kvaliteten på det uskarpe har vel strengt tatt ikke noe med størrelsen på blenderen å gjøre.

 

Ellers skjønner jeg at du som pressefotograf har mest bruk for f/2.8, men det finnes helt klart situasjoner hvor man får mer nytte av IS, som bl.a. ragamuffin nevner over.

Lenke til kommentar
Kvaliteten på bokeh'n er vel ikke bedre, men det er mindre dybdeskarphet (blir det riktig?) fordi det er et mindre fokusområde.

 

Ja, som Arnold også hinter frempå om i innlegget over så har ikke bokeh noe med dybdeskaprhet å gjøre. Bokeh er kvaliteten på områder som ikke er i fokus og det er oftest lettest å skille god fra dårlig bokeh rundt blender 5.6-8. Eksempel på objektiv med elendig bokeh er 50/1.8, mens f.eks 50/1.2 har en meget god bokeh..

Mye av det skyldes antall blenderlameller. Siden 50/1.8 har 5 stk blir høylysområder tegnet som femkanter og ikke som sirkler slik det blir med objektiv som har 8 lameller (men det er som sagt bare noe av grunnen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...