Gå til innhold

ERFARING HTPC med HD oppskalering til grei pris!


Anbefalte innlegg

I sommer så hadde jeg et lite prosjekt på gang. Det var å bygge mitt første HTPC.

Jeg trengte dette fordi liker å se på tv-serier og filmer som kan enkelt lastes ned ifra internett. Og oppskalere DVD til HD kvalitet. Jeg har en LCD HD-ready tv med 720p i oppløsning. Og jeg hadde lest litt på internett at MediaPortal var en gratis bra MediaCenter program, som hadde masse muligheter.

 

Jeg kom fram til følgende deler:

 

Butikk:Amentio AS

Kabinett(1821kr): Silverstone GD01-MXR ink Fjernkontroll og LCD display

Strømforkyvning(439kr): NorthQ 4001AT 400W max 18dB, stille

Hovedkort(820kr): Abit Fatal1ty F-190HD, m-atx HDMI HD-lyd

CPU(928kr): Intel Core 2 Duo E4300 @ 1,8Ghz

MINNE(1080kr): Kingston HyperX 2GB PC6400 DDR2 CL4

HDD(990kr):Samsung 500GB Sata, Stillegående

DVD-rom (331kr): LITE-ON DVD+-R/ RW/ RAM/ DL IDE

Tastaur/mus(199kr): Logitech EX 110 Trådløs

Frakt: 125kr

 

Totalkostnad: 6 673kr

 

Kan redusere i pris ved å velge en annen minne type, mindre HDD og en annen kabinett. Men jeg ville ha stor kapasitet til lagring i framtiden, Derfor valgte jeg å kjøpe kabinett med kapasitet. Den har plass til 6HDD og 2 5,25" brønner på framsiden. Passer utmerket til HD/ble-ray rom etterhvert. Jeg har planer om å klokke denne prossesoren opp og litt på minne :)

 

Fikk varene levert 3 dager etter bestilling. :thumbup:

 

Har nå bygget ferdig og installert MediaPortal som fungerer 100%. LCD Fjernkontroll og alt annet fungerer 100%. Og prossesoren overklokket til 2,5Ghz Stabilt har mer å gå på men trenger ikke mere. Kan eventuelt bytte vifte og overklokke til 3Ghz kjempe lett, vedlig bra overklokk CPU!

 

Nå koser jeg meg i stuen med DVD/DivX/Xvid/MPEG/WMV+++ videoer i tilnærmet HD kvalitet i MediaPortal!!. Har forresten koblet på 5.1 Creative THX standerd lydsett :)

 

EDIT: Kan foressten lage en Guide på hvordan man setter opp slik at man kan oppskalere video til HD-kvalitet. Hvis det er intressse for det.

Endret av athavan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjekt at du deler slike erfaringer med andre uoppfordret, så jo ikke ille ut det der.

 

Hvordan er det med støy fra noksen, dvs vifte/disk ol. Og hvordan er det med temperaturutvikling?

 

 

Alle guider mottaes med takk:-)

9139974[/snapback]

Temp er sån passe. Siden jeg bruker vanilg vifte som fulgte med CPU.

 

Intel C2D E4300@1,8 ghz --> overklokket til 2,5Ghz

 

Temp idle = 35 - 40 grader

Temp load = 40 - 50 grader

Temp full load 5 timer i strekk = max temp 60 grader!

 

CPU viften bråker litt når den kjører fult, ellers så er 2 vifter som fulgte med kabinettet som kjører på 2300RPM som bråker litt. Men jeg synes den er veldig stillegående. Har tenkt å bytte ut CPU kjøler og de to bakerste viftene i kabinettet med noe mer stillegående.

 

HDD bråker ikke i det hele tatt! Følger med støydempende skumbelegg der HDD skal skrues fast. Det har den på alle 6 HDD(3.5") plassene intern. DVD-rommen bråker svæert lite siden jeg bruker NeroDrives

 

Tenkte å lage en Guide til FFDshow oppskalereing av DVD og andre videoformater til HD. Kommer vel før neste uke. Har tenkt å lage guide som passer til MediaPortal :thumbup:

 

Bruker du MediaPortal?

Lenke til kommentar

Jeg bruker foreløpig ingenting, jeg har brukt en moddet xbox som mediesenter foreløpig men går og tenker på å kjøpe en htpc. Derfor er det veldig interessant å se hvilke erfaringer andre har og ikke minst er et slikt komplett oppsett som ditt med ferdige priser interessant.

Lenke til kommentar
EDIT: Kan foressten lage en Guide på hvordan man setter opp slik at man kan oppskalere video til HD-kvalitet. Hvis det er intressse for det.

9139396[/snapback]

Vel? :green:

9181172[/snapback]

Heisan!

 

Komme hjem ifra ferie nå, fint og varmt på Sunny beach :)

 

Viser seg at hovedkortet mitt på HTPC min tok kvelden. Kjipe greier, får ny hovedkort iløpet av neste uke som Amentio har lovet meg. Så kommer med HD oppskalerings guide med Mediaportal når jeg har fått fikset HTPC'n min.

 

Grafikkkortet er ikke akkurat den beste du finner på markedet, men den fungerer topp og oppskalere DVD-SD ---> DVD-HD i 720p. Har installert 2gb ram og bruker 256mb til skjermkort(UMA). CPU kjører på 70-80% ved avspilling av DVD. Har da forresten overklokken min CPU E4300@1,8Ghz --> 2,5Ghz uten problemer med stock kjøler.

 

Kommer med guide uke 32 eller uke 33, før skolen starter på igjen :/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Cheese_king: HDMI og DVI skal ha helt likt resultat. Eneste forskjellen er at det kan gå lyd over hdmi-kabelen i tilllegg.

Med VGA vil signalet bli omgjort til analogt (og deretter tilbake igjen), noe som gir et lite(?) tap i kvaliteten.

 

HDMI eller DVI er det beste alternativet. Vanligvis har jo nye LCD-tver en eller flere hdmi innganger på tven og ingen DVI inngang.

 

edit: posten min blei vist ganske rotete :confused:

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...