Gå til innhold

Trenger hjelp med ubuntu...?


Anbefalte innlegg

nice :D

 

takker

 

sudo aptitude install vlc dette skrev jeg i terminale så kom det opp dette :S

 

 

E: Får ikke låst /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)

E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold

Reading state information ... Ferdig

Initializing package states ... Ferdig

Building tag database ... Ferdig

E: Får ikke låst /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)

E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

daniel@daniel-desktop:~$

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener du med spleiset diskene?

9115726[/snapback]

 

Jo jeg har 2 stk 500 gb sata disker 7200 rpm.

 

når jeg hadde windows xp. så spleiset jeg dem sammen slik at det ble til "1" disk. synes det var enklere.

 

men når jeg skal gå inn på disken. her i ubuntu kommer det opp:

 

The folder content could not be displayed.

 

Sorry, couldn't display all the contents of "1 TB"

 

jeg kaller disken 1 tb.

 

jeg trykker ok. så kommer jeg meg inn på disken. men så er det ingenting på den :S

 

har MASSE ting og filmer på den. hvordan får jeg det til å funke?

 

 

Skjermkort vifta bråker ;/

 

Hvordan får jeg stilt ned farta på den?

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar

Windows har sine egen proprietære måte å spleise disker på, som ikke en gang støttes i alle Windows-versjoner (kun i Pro-versjoner). Dette kalles dynamic disks.

 

I Linux oppretter du RAID eller logiske volum (LVM/EVMS) på andre måter, som også er mer fleksible siden man ikke trenger konvertere en hel disk. RAID-mulighetene er også mer avanserte i Linux.

 

Jeg har aldri vært borti windows dynamic disks i linux, men tror det skal finnes noe "hack" for å kunne aksessere dem. (google?)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
jaha? pga jeg trenger alt som er der. har ikke lyst til å bytte til windows bare for at det ikke funker i ubuntu..

 

men... noen som har svar på de andre problemene :D

9115934[/snapback]

Dynamic disks suger lut, for å si det mildt.

 

Det er risikosport å bruke det, og man kan fort sitte med skjegget i postkassa og ikke få tilgang til sine egne data. Det blir ikke akkurat bedre av at ulike Windows-versjoner har vidt forskjellig støtte for dynamic disks.

 

Eksempel:

 

Du har WinXP Pro og lager en dynamic disk med spanning eller striping (RAID 0). Senere oppgaderer til Vista Home Premium eller Vista Business, og hvor ble det av dataene dine? For de har nemlig ikke støtte for dynamic disks :wallbash:

 

Og hva med RAID5? Da holder det ikke engang med Windows Vista l33t-h4xx0r-edition, og du må isteden ha Windows Server et-eller-annet til mangfoldige tusen :thumbdown:

 

Linux har overlegne muligheter på dette område, og støtter langt flere RAID-former i software: RAID 0, 1, 1+0, 5 og 6.

 

Som sagt, mulig det fins noen triks for å aksessere dem fra linux, eller en måte å konvertere volumene. Men jeg har ingen erfaring med dette.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Glemte å dele opp partisjon. så jeg måtte formatere. tok windows plata og delte opp raptor disken til 2 partisjoner. har en partisjon med 40 gb ledig. og resten er det windows på.

 

jeg skal installere ubuntu på det som er 40 gb ijen da.

 

så kommer jeg til det med å velge hdd. så trykker jeg på manuelt>velger harddisken, men så kan jeg ikke gå videre, pga dette kommer opp: hva betyr det? hva må jeg gjøre?

Intet Rot-Filsystem er oppgittt.

rett opp dette fra partisjoneringsmenyen. hvor går jeg? og hvordan får jeg valgt den partisjon da?

 

edit: hva skal det stå på

use as:

 

og

 

mount point:

 

 

?

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar

Linux installeres på et eget filsystem (oftest ext3), og du må ha minst én slik partisjon som mountes som / (rota i filsystemet).

 

Du kan også lage flere hvis du vil, f.eks. en partisjon til /home

Denne inneholder isåfall alle brukernes hjemmekataloger, hvor man lagrer dokumenter osv. I tillegg ligger brukernes innstillinger til ymse programmer her (oftest i skjulte filer eller kataloger).

 

Selve Ubuntu tar ikke så fryktelig mange GB med plass, så du trenger ikke sette av 40GB til /

 

Jeg pleier isteden å sette av kanskje 5-10GB, og heller bruke resten av plassen til en egen /home partisjon.

 

Swap er en egen partisjon, og har også en egen partisjons-id. Den bruker ikke et vanlig filsystem, og kan derfor ikke brukes til å lagre noe data på. Men det anbefales å lage en slik i tillegg til det vanlige filsystemet nevnt over. Det er spesielt viktig hvis du har lite RAM i maskinen. Den gamle "gylne" regelen var å lage denne dobbelt så stor som RAM i maskinen, men det kan bli overkill hvis man har mye RAM. Jeg har 2 GB RAM på hovedmaskinen min, og det er ikke noe poeng å lage en 4GB swap-partisjon til mitt bruk.

 

 

Jeg vil også på det varmeste anbefale å titte på http://ubuntuguide.org hvor mange (nybegynner)problemer blir beskrevet :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke forklart meg hvordan jeg skal lage rot system slik at jeg får instalert ubuntu.

 

jeg kommer til den partisjoneringa. så trykker jeg manuelt>så har jeg 40 gb ledig. av en disk. >trykker delete partison>new partison>

 

såh:

 

skal det være primary elller logical partison?

 

og beginning eller end?

 

hva skal stå på use as?

 

hva skal stå på mount point?

Lenke til kommentar

Du må selv velge hvor på disken du skal lage partisjoner. Dette er ikke unikt for linux heller - akkurat samme prinsipp gjelder i Windows. Partisjons-layouten stammer helt tilbake til ms-dos, med begrensningen om maks 4 primære partisjoner + evt. logiske partisjoner i tillegg. Du må finne ut hvor mye ledig plass du har, og lage partisjonene dine så store som du ønsker.

 

Linux installeres på / partisjonen, som bør være minst 5-10GB avhengig av hvor mye software du har tenkt til å installere. Denne kan du formatere som ext3 og mounte som /

 

Swap-partisjon kommmer i tillegg og har eget filsystem.

Lenke til kommentar

Har et nvidia geforce 7900gs kort.

 

og vifta op det skjermkortet går for fult. :hrm:

 

det bråker jo sånn. er det noe mulighet for å få satt ned farta på den på et vis?

 

edit: etter reboot fant den en driver selv og lasta ned så roa vifta seg ned :D

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar

Hvordan får jeg installert utorrent?

 

 

Fant denne guiden men jeg fikk det ikke helt til det som sto der :S

 

edit: gjorde som det sto i guiden. men det funker ikke :S

 

edit: jeg ser feilen jeg gjorde

 

det står "Now create a folder called utorrent in your home directory"

 

 

hvor er home directory? alt er på norsk hos meg :)

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar
hvor er home directory? alt er på norsk hos meg :)

9117082[/snapback]

Det er en mappe som minner litt om Windows' "mine dokumenter"-mappe. Alle brukere har sin egen hjemmemappe som ligger under

/home

For eksempel "/home/m0zzdart".

 

Administratoren sin hjemmemappe ligger under

/root

 

Edit:

Nesten alle spørsmålene du har stilt i denne tråden ville du ha funnet ut av raskere ved hjelp av en søkemotor. Et kjapt google-søk på "linux home directory" gir deg svaret i løpet av 2 sekunder! :)

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...