Gå til innhold

polariseringsfilter til no annet enn reflekjson?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så jeg med hvit hund bør vurdere dette?

9103075[/snapback]

 

Nix.

 

Men du bør ikke bare vudere RAW derimot, men hoppe rett på. Gratis til og med..

 

Om ikke annet bør du sørge for å ta lysmåling på bikkja å plotte verdiene inn i manuell modus. De fleste av bildene du legger ut i Sigma tråden din er tatt under relativt like lysforhold (for hver shootout), så manuell modus på kamera vil være godt som gull i slike tilfeller. Da blir hunden perfekt eksponert, så får heller mosen og gresset bli litt mørkere enn det ville blitt ved en gjennomsnittlig lysmåling av hele flaten slik du (antagling) kjører nå.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Polariseringseffekten kan redde et bilde som ellers hadde fått over eller undereksponerte områder grunnet stor lyskontrast i et motiv.

9102792[/snapback]

 

 

Så jeg med hvit hund bør vurdere dette?

9103075[/snapback]

 

Du kan jo kjøpe en mørk hund da :tease:

 

Det viktigste er jo at hunden blir rett eksponert, så det er nå man bruker manuel.

Lenke til kommentar
Så jeg med hvit hund bør vurdere dette?

9103075[/snapback]

 

Nix.

 

Men du bør ikke bare vudere RAW derimot, men hoppe rett på. Gratis til og med..

 

Om ikke annet bør du sørge for å ta lysmåling på bikkja å plotte verdiene inn i manuell modus. De fleste av bildene du legger ut i Sigma tråden din er tatt under relativt like lysforhold (for hver shootout), så manuell modus på kamera vil være godt som gull i slike tilfeller. Da blir hunden perfekt eksponert, så får heller mosen og gresset bli litt mørkere enn det ville blitt ved en gjennomsnittlig lysmåling av hele flaten slik du (antagling) kjører nå.

9103304[/snapback]

 

Jeg kjører jo på manuell? Hvordan kan jeg ta en lysmåling på bikkja? Trenger jeg noe eget for det?

Lenke til kommentar
Så jeg med hvit hund bør vurdere dette?

9103075[/snapback]

 

Nix.

 

Men du bør ikke bare vudere RAW derimot, men hoppe rett på. Gratis til og med..

 

Om ikke annet bør du sørge for å ta lysmåling på bikkja å plotte verdiene inn i manuell modus. De fleste av bildene du legger ut i Sigma tråden din er tatt under relativt like lysforhold (for hver shootout), så manuell modus på kamera vil være godt som gull i slike tilfeller. Da blir hunden perfekt eksponert, så får heller mosen og gresset bli litt mørkere enn det ville blitt ved en gjennomsnittlig lysmåling av hele flaten slik du (antagling) kjører nå.

9103304[/snapback]

 

Jeg kjører jo på manuell? Hvordan kan jeg ta en lysmåling på bikkja? Trenger jeg noe eget for det?

9104156[/snapback]

 

Du setter på p, setter den blenderen du ville satt, setter på spotmåling, og hoder spot'n mot bikkja, så kameraet foreslår en lukkertid. Denne lukkertiden husker du og setter på samme lukker og blender i m.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg setter ISO 500 vs 200 så tar den hensyn til det og forslår raskere lukkertid? Eller er det kun blender han tar hansyn til?

9104233[/snapback]

 

Ikke at jeg har forsket på dette, men jeg er 99% sikker på at den tar hensyn til ISO.

 

Edit: Tok 10 sek og bekrefte.

 

100% sikker ;)

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Og her har jeg lurka rundt i skogen i håp om å treffe rett på iso, blender og lukkertid. Så kan jeg bare enkelt sjekke dette i p modus.

 

Herregud for en dott jeg er....

9104338[/snapback]

 

Husk at du har den lille linja nede i søkeren som hjelper deg på rett vei også da.

 

Jeg tror den også endrer status etter hvilken type lysmåling du bruker. (spot, matrix osv.) men jeg bruker ikke denne, da jeg får mer kontroll ved å se på bildene...

 

en lodott kanskje? gammal og grå... :tease:

 

Edit: Husk at du aldri får 100% kontroll i p-modus.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Du setter på p, setter den blenderen du ville satt, setter på spotmåling, og hoder spot'n mot bikkja, så kameraet foreslår en lukkertid. Denne lukkertiden husker du og setter på samme lukker og blender i m.

9104196[/snapback]

 

 

Nja, med denne metoden er du garantert en hund som blir bortimot to blendere undereksponert... Så det vil funke dårlig.

 

Med spotmeter mot hvit hund, skal man ta måling, og gi ca 1 1/2-2 blendere mer eksponering enn lysmåleren foreslår for at hvitt skal gjengis nogenlunde hvitt. Hvor mye avhenger av hvor hvit hunden er og lysforhold.

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Du setter på p, setter den blenderen du ville satt, setter på spotmåling, og hoder spot'n mot bikkja, så kameraet foreslår en lukkertid. Denne lukkertiden husker du og setter på samme lukker og blender i m.

9104196[/snapback]

 

 

Nja, med denne metoden er du garantert en hund som blir bortimot to blendere undereksponert... Så det vil funke dårlig.

 

Med spotmeter mot hvit hund, skal man ta måling, og gi ca 1 1/2-2 blendere mer eksponering enn lysmåleren foreslår for at hvitt skal gjengis nogenlunde hvitt. Hvor mye avhenger av hvor hvit hunden er og lysforhold.

9104433[/snapback]

 

Mulig metoden ikke er bombesikker, men det har funket hos meg enkelte ganger.

 

Hunden er vel så godt som kritthvit, er den ikke?

Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett om jeg da setter den på 3.5 og i p modus vrir jeg bare til 2.8 i m modus og bruker samme lukkertid som p har foreslått?

9104659[/snapback]

 

Nei, du setter eksponeringen opp med 1.5-2 EV ved å bruke en egen knapp med en firkant og et +/- symbol inni og dra på hjulet (regner jeg med det også er på D80). Ellers bruker du lukker og blender lik den som ble foreslått i p modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...