Gå til innhold

Får ikke kontakt med STK500. USB - com


Anbefalte innlegg

Hei.

Prøver å få kontakt med mitt STK500 kort.

Bruker en laptop uten com port, så jeg har fått i en usb til com converter

Får ikke kontakt med kortet :(

Har prøvd og oppdatere driveren for usb-com converteren (ST-Lab USB serial4)

Endret av lynlim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet desverre ikke hvordan du får det til å funke da jeg ikke har en sånn adapter.

Eneste forslag er å kontrollere at du har koblet til rett com port utgang på stk500 kortet (alstå port merket RS232 ctrl og IKKE RS232 spare) men regner med at du sikkert allerede er klar over dette.

 

Et annet forslag hvis du ikke får det til å funke, og du helst vil ha muligheten til å bruke laptopen, er enten å vente på STK600 (som jeg tror vil ha USB) eller kjøpe AVRISP mk2 som kobles til PC-en via USB og som du så kan plugge inn på STK500 kortet, tror disse pleier å koste rundt 200 (pluss evt. frakt). Men sørg for å få versjon 2 (ettersom versjon 1 bruker com).

Lenke til kommentar
Jeg bruker denne mot STK500; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=107836

 

Fungerer uten problemer for meg.

 

Hvilken terminalklient benytter du? Ikke bruk Hyperterminal i Windows, den er seriøst brukket. Tera Term, realterm eller putty anbefales :)

 

STK600 har USB-kontakt til PCen.

9098264[/snapback]

 

Er ganske fersk med programmering.

Hva er en hyperterminal?

Lastet ned realterm i2c, men kjønte ikke bæra.

Lenke til kommentar

Ein god del slike USB-seriell overganger har i verkelegheita berre RX, TX og RI tilkopla, mens resten bare blir emulert. Ettersom STK-500 gjerne bruker fleire signal så funker det dårlig.

 

Du bør difor gå for en litt dyr konverter eller en andre har bekrefta at fungerer.

Lenke til kommentar

Hyperterminal er en grei måte å drive med tekstbasert kommunikasjon mellom STK500 og pc'n.

 

Slik vi gjorde det på skolen lastet vi først opp programmet, byttet til den andre RS232 porten, satt riktig baud rate, startet hyperterminal og kunne så kommunisere og teste.

Lenke til kommentar
Ein god del slike USB-seriell overganger har i verkelegheita berre RX, TX og RI tilkopla, mens resten bare blir emulert. Ettersom STK-500 gjerne bruker fleire signal så funker det dårlig.

 

Du bør difor gå for en litt dyr konverter eller en andre har bekrefta at fungerer.

9127102[/snapback]

Feil, STK500 benytter seg kun av RX og TX i kabelen (og jordingen).

 

Hyperterminal er en grei måte å drive med tekstbasert kommunikasjon mellom STK500 og pc'n.

 

Slik vi gjorde det på skolen lastet vi først opp programmet, byttet til den andre RS232 porten, satt riktig baud rate, startet hyperterminal og kunne så kommunisere og teste.

9131566[/snapback]

Hyperterminal har en utrolig tungvint måte å behandle \r \n og ESC-sekvenser. Derfor foretrekker jeg en ordentlig terminal :)

 

PuTTYtel gjør kanskje ting ordentlig, og skal være ganske grei å installere/bruke: http://www.putty.nl/download.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...