tibia Skrevet 16. juli 2007 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på. Jeg har lest litt rundt, men tar nå latmannsvarianten og spør her. Jeg har et Canon 300D som jeg nå har lyst til å skaffe meg en bedre blitz til som også kan brukes eksternt. Jeg vurderer vel disse to: Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super/ST eller Canon Speedlite 430EX Hva er egentlig forskjellen mellom ST og Super? Jeg forstår det slik at Sigmaen er kraftigere og er også billigere. Er det noen andre ting som skiller disse? Hva ligger i "ledetall"? Jeg fotograferer hovedsaklig mennesker/portretter og tenker å bruke blitzen endel innendørs og ute (mot sollys/for å utjevne skygger). Uansett er det ikke snakk om lange avstander. Men jeg lurer på hva jeg egentlig trenger for å kunne bruke en av disse eksternt? Jeg ser jo at det finnes en slik trådløs ting, men jeg har litt lyst til å komme litt billigere utav det enn å måtte punge ut med nærmere 2k. Ellers lurer jeg på hvor mye nytte man har av å kjøpe slike stæsj man kan feste på blitzen. Eks bounce? (Jeg ønsker minst mulig typiske blitzstemninger og kan gjerne bruke noen lapper på å få et resultat som blir mest mulig naturlig - jeg er helt anti den innebygde blitzen for tiden) I tillegg har jeg blitt veldig fristet av studiosettene fra Kaffebrus. De jeg vurderer er Studioset 2x110Ws eller Studioset 2x110Ws Lite (heller nok mest mot denne) eller til nøds Studioset 3 x 120Ws (hvis noen skulle overbevise meg om at det er verdt de ekstra kronene) Hvordan virker egentlig den radiosenderen? Hvordan utløser man egentlig disse blitzene? (jeg trenger en t-skje-innføring her) Jeg kan vel bruke blitzen (jeg uansett skal kjøpe) som en lyskilde sammen med de to andre i de to første settene? Og vil stryken på disse være tilstrekkelig tror dere? Jeg tenker jo å bruke disse innendørs, også når det er bekmørkt ute (så man ikke får noe lys fra vinduer). Jeg er veldig redd for å gå til anskaffelse av masse tekniske duppeditter som jeg kanskje ikke forstår meg på ... Her ble det sikkert mange spørsmål, håper noen kan svare meg på noe. Gi meg gjerne linker til t-skje-innføringer hvis dere har. Jeg føler meg helt grønn på dette, og detter helt av når jeg leser gamle diskusjoner og det plutselig dukker opp masse ord jeg ikke forstår i det hele tatt.
TheCooler Skrevet 16. juli 2007 Skrevet 16. juli 2007 (endret) Hovedforskjellen mellom Sigma sin 'vanlige' og 'Super'-utgaven er at sistnevnte har innebygd optisk trigger. Slik at du kan utløse den via kameraets lille interne blitz uten at den trenger å sitte på selve kameraet eller ha noen som helst ledning i mellom. Den funker da som en 'dum' slaveblitz - dvs. du må stille styrken manuelt på den og har ingen auto-funksjoner i forhold til lysmåling. Jeg har et par Sigma 500 Super som jeg bruker sammen med en Nikon-blitz (også en vanlig kamerablitz) til en hjemmestudioløsning og er veldig godt fornøyd med dem. Endret 16. juli 2007 av TheCooler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå