Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Løping for idioter?


Beethoven

Anbefalte innlegg

Hehe, du sier noe der :p

 

Hvis man er fornøyd med å sitte lenge våken om natta og drive med det man måtte drive med, er det ingen som kan blande seg inn og si at man burde trene istedenfor. Da trenger man ikke å ha dårlig samvittighet, man har jo bestemt det helt selv.

 

Men vil man bli litt kvikkere, få bedre utholdenhet og sterkere kropp for å nyte et fysisk liv til det fulle, er det nok bra med trening skal du se.

 

 

Trener ikke selv da, bare så lett å snakke om det :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest
Hvis man løper i skogen da? Der det er ujevnt terreng osv.. Da ødelegger man vel ikke beina?
Generelt bedre å jogge i skogen enn på asfalt. Mykere underlag, noe som resulterer i mindre belastning på spesielt knærne. Viktig med gode sko, da som det kan være fort gjort å tråkke over i ulent terreng.

 

Hvis hjertet mitt hverdag må slå 100 ekstra slag i en time, så vil det jo stoppe tidligere? Det viktigste er vel bare å spise sunt?
De som trener kondisjon aktivt har ofte lavere hvilepuls, dvs. hvor mange slag hjertet slår i minuttet når kroppen er helt i ro. Si at hjertet til en utrent person må slå 5 slag "ekstra" hvert minutt, og regn ut hvor mange slag hjerte må slå per natt kontra en veltrent person.
Lenke til kommentar

Så lenge du lar kroppen bygge seg ordentligg opp igjen mellom hver økt så har de en særdeles positiv effekt på både livskvaliteten og livslengden. Hvilepulsen blir lavere og man får bedre oksygenopptak, og du orker mer og føler deg bedre.

 

Da må man selvfølgelig ha nok næring og hvile. Hjertet, og lunger, muskler osv, blir bare sterkere og sunnere for hver gang du har trent og latt kroppen bygge seg opp igjen. Derimot hvis du bare bryter ned og ned uten å la det bygge seg opp igjen vil du få en negativ effekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis hjertet mitt hverdag må slå 100 ekstra slag i en time, så vil det jo stoppe tidligere? Det viktigste er vel bare å spise sunt?

9075101[/snapback]

 

spise sunt er sikkert viktig, men trene er også viktig da. når du trener å får god form får du jo lavere hvilepuls og hjertet blir sterkare. Ein med god form har mykje større sjangse for å overleve ting som hjerteinfart enn ein som bare sitter inne, og aldri trener. om du ikkje trener blir du også meir stressa, og dør tideligare ville eg tru.

 

min meining er no at jogge, og sykle er kjempe sunt. jogge går heilt fint om du har godt tilpassa sko og jogger på godt underlag. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Det er generelt veldig bra å være i litt fysisk aktivitet, men ny forskning viser at interval-trening er mer effektivt en lange løpeturer for generell velvære. Jeg er også sterk motstander av asfaltunderlag, så mine turer går i skogsløyper. Litt trening av støttemuskulatur, mindre belastning og ikke minst får du jo nesten gratis fotsoneterapi-behandling p.g.a underlaget i skogen.

 

Fordelene av å trene mener jeg oppveier langt på vei de påståtte negative effektene, og man må huske at hjertet arbeider mye lettere ved jevn trening, noe som senker pulsen og blodtrykket når du ikke trener, så den stunden du legger i treningen får du godt betalt for i hverdagen i form av overskudd, humør og livsglede.

 

Husk at du trener for din egen del, ikke for de som ser på, så start rolig, ta pauser og ikke slit deg helt ut til å begynne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...