Gå til innhold

ny propell, men trenger hjelp:O:P


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JuneB. sier:

ska kjøpe ein ny propp til min johnson 60hk, vil at den ska øke faarten og akselerere betre, men kor får eg tag i ein sånn ein? hadde vert utroli takknemmelig om nåken kunne gitt meg en link

hehe ;)

Det er noen tidligere tråder om propeller, så les på de og se om du finner noe der :)

Lenke til kommentar

:( jeg har en får stor propell som sliter å få båten i plan med 4 personer, finnsport 420.. dette skal vel ikke vere normalt medså stor motor og så liten båt?? :(

tror jeg har for høy stigning... er egentli en 50hk men er trimmet opp til 60 på verksted, men forrige eiger kjøpte denne propellen brukt så jeg vet ikke måla på den... :thumbdown:

Lenke til kommentar
:( jeg har en får stor propell som sliter å få båten i plan med 4 personer, finnsport 420.. dette skal vel ikke vere normalt medså stor motor og så liten båt?? :(

tror jeg har for høy stigning... er egentli en 50hk men er trimmet opp til 60 på verksted, men forrige eiger kjøpte denne propellen brukt så jeg vet ikke måla på den... :thumbdown:

9047964[/snapback]

Du har nok for stor stigning ja.

 

Først hvilken motor er det.( www.boat.no > velg riktig motor )

 

Så hva er maks turtallsområde for din motor?

Så hva er maks turtall du får alene i båten med fulle tanker?

Så hva er maks fart du oppnår? (når det er som sagt over.)

Så se på propellen hvor stor den er, det står stemplet/inngravert?

 

Mvh kenbjork

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
øk vridningen litt.ikke ikke kjøp en mindre proppelen, det skader motoren fordi den for så høyt turtall

Først må du jo vite om han har passe turtall med den propellen han har, noe det virker som om ikke han har, og ha en propell med for høy stigning er også skadelig for motoren da den vil gå i "oppoverbakke" hele tiden, altså streve for og holde turtallet...

Lenke til kommentar

Økt aks og toppfart samtidig? hva med en kaviteringspropell? Hev motoren og sett på en slik propell. Sjekk også at motoren får kjøling, hvis ikke. Endre på kjølevannsinntaket!

 

Det blir ellers som de sier over her.... sjekk maks turtall ved lite belastet båt og maks 3-4 personer. Utifra resultatet kan du gå opp eller ned i diameter og stigning. En propell som gir høy toppfart vil gi mindre aks.

 

Hvorfor ikke putte på en f.eks yamaha 90 hk? den er lett og tresylindret. Da planer nok båten kjapt og greit. Finnes masse brukt!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har samme båttypen selv, godkjent for max 50 hk

Jeg har en 70 hk Evinrude med 13,25/17 prop, aner ikke vilken type det er, men regner med at det er den originale til motoren, selv med flere hakk i den så går den i underkant av 50 knop.

Morsom liten båt det der selv om den blir litt baktung med såpass stor motor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...