Gå til innhold

nytt kamera som tåler vann


Anbefalte innlegg

Er på utkjikk etter ett kamera som tåler vann, ikke nødvendigvis vantett, men som tåler en sprut, det må også tåle en trøkk ettersom at det stortsett skal brukes ute.

bildekvaliteten må være god og bateritiden må vare en stund. budsjettett ligger på 2500-3000. har sett litt på Olympus Mju serien noen som har noen erfaringer med disse. evt andre modeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, Erik i Olympus her.

 

Skal ikke blande meg inn i hvilket kamera du velger, men tenkte jeg kunne komme med noe fakta om hva det betyr å "tåle en sprut".

 

Olympus opererer med to begreper (som igjen begge har mange navn...): Værbestandig (weatherproof) og vanntett (waterproof).

 

Vanntett betyr at du kan ta kameraet ned under vann til en bestemt dybde. Det skjønte du sikkert selv. Mju 725SW har veiledende pris 2790,- og tåler dykk til 5meter. Mju 770SW har veiledende pris 3690,- og tåler dykk til 10 meter. I tillegg er disse kameraene støtsikre. Det vil si at du kan miste de i bakken fra 1,5 meter og de skal tåle det - uansett underlag de mistes på.

 

Værbestandig betyr at de er vanntette, men ikke tåler vanntrykk. Måten det testes på er at kameraet dusjes kontinuerlig i 1 time fra alle vinkler med 50cm avstand. Det tåler ikke å ligge i vann, og det tåler ikke å bli tatt med ned under vann, men sildrende vann kontinuerlig i inntil en time mens det brukes eller avslått.

 

De "vanlige" Mju'ene tåler ikke noe spesielt støt, men fordi det er tettet for vann, tåler det selvfølgelig også andre små partikler man helst ikke vil ha inn i kameraet, som sand, jord osv osv.

 

Det kameraet på det vanlige markedet som tåler mest, er Olympus Mju 770SW:

* Vanntett til 10meter

* Støtsikkert fra 1,5 meter

* Trykksikkert 100kg (uansett hvor på kameraet)

* Frostsikkert 10 minusgrader (bruk i kulde uten tap av kapasitet eller presisjon).

 

Takk for oppmerksomheten. Nå skal jeg holde kjeft :thumbup:

Endret av skjerve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...