Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tragiske justismord verden over


Nattreven

Anbefalte innlegg

Kom nettopp over en sak her som virkelig ryster meg, og jeg må si at jeg håper aldri at jeg eller noen andre skal bli utsatt for det. Dessverre skjer dette altfor ofte. Vi har noen saker fra våres eget land, men de er vel de minst farlige (jeg prøver ikke å bagatellisere dem, men norsk straffesystem er tross alt rimelig mildt, og standarden i norske fengsler er bra). Jeg tenker på litt større saker. Det er påvist at folk har blitt uskyldig henrettet i Amerika (har jeg hørt, no sources), og det skjer sikkert altfor ofte i diverse muslimske land hvor religion står altfor, altfor sterkt. Personlig er jeg imot henrettelse, med unntak av folk som rett og slett er altfor farlig til å la leve, noe jeg per nu ikke har en definisjon til, og blir et relativt begrep i denne diskusjonen. Henrettelse er jeg imot enkelt og greit fordi at det er en altfor stor mulighet for å faktisk ta feil en gang, og utsette uskyldige for justismord, hvis dette blir en helt vanlig eller standard straffemetode.

 

Trykk her.

 

Hva i all verden kan gjøres? Har dere noen synspunkter? Bør stort sett hele verden ta en renovering av sitt eget straffesystem og modernisere dem deretter? Er det i det hele tatt mulig? Hvilket tidsperspektiv snakkes det om, og hva kan man gjøre i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva i all verden kan gjøres? Har dere noen synspunkter? Bør stort sett hele verden ta en renovering av sitt eget straffesystem og modernisere dem deretter? Er det i det hele tatt mulig? Hvilket tidsperspektiv snakkes det om, og hva kan man gjøre i mellomtiden?

9034012[/snapback]

At det begås justismord er dessverre en uheldig bieffekt av å i det hele tatt ha et straffesystem. Inntil den dagen man klarer å lese tanker direkte fra hjernen til folk, så vil det begås justismord. Dødsstraff og justismord er jo en litt uheldig kombinasjon, i og med at alle broer brennes, for å si det sånn, slik at et stort skritt på veien for økt rettssikkerhet bør være å avskaffe dødsstraff i de land som enda praktiserer dette. Her i Norge kan man f.eks. ta rapporter utarbeidet etter de store justismord-sakene i den senere tid, til etterretning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...