Gå til innhold

wlan antenne i båt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I fjor sommer leste jeg om en wlan antenne som kunne ta inn trådløste nettverk flere kilometere unnna. Noen som evt. vet noen ting om dette?

9025172[/snapback]

Det er teoretisk mulig med en retningsbestemt antenne som bare sender på bare noen få grader. Det største problemet er å faktisk kunne sende data over distansen. Ofte kan man motta, men ikke sende, og dette er grunnen til at man kan få opp nettverk i listen på PCen, men ikke kunne bruke dem. Dette skjer fordi PCen mottar iblandt en pakke sendt fra nettverket, men klarer aldri å sende data som mottas i andre enden.

 

Det er regler som sier hvor kraftige et WLAN-signal kan være. Om jeg ikke husker veldig feil ligger dette i Norge på rett under 30mW. Tar man da en retningsbestemt antenne som sender på 180 grader vil dette tilsvare 60mW, og man kan bare begrense dette mer og mer helt til man får en syltynn stråle som har en effekt tilsvarende en svært kraftig rundstrålende antenne. Problemet er bare at man må rette den helt nøyaktig inn til dit den skal treffe. En liten feil på retningen gir ingen kontakt.

 

Slike retningsbestemte antenner kan man f.eks få kjøpt hos komplett.no, men disse sender over ganske mange grader, og gir dermed ikke veldig kraftig effekt i forhold til en ekstrem retningsbestemt.

 

Noen tror at det er bare å lage en stor antenne. Dette er forsåvidt korrekt om man tenker på langbølger og mellombølger, men ikke mikrobølger. Tar man frekvensen til WLAN som er 2,4GHz, så har denne en bølgelengde på rett over 7cm om jeg ikke husker veldig feil. Den optimale antennelengden blir da ca. 7cm. Lengre enn dette blir signalet redusert av motstanden i antennen, og kortere enn dette, så tar den ikke inn hele bølgen. Måler man størrelsen på en typisk WLAN-antenne som står på routere og kort man kjøper, så ser man at denne faktisk er ca. 7cm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...