remi-a Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 Har satt opp en FTP server som i hovedsak er intern, men det går å logge på eksternt også. Har en ekstern bruker på denne. I de siste dagene har det hvert en del hammering fra brukere på diverse utenlandske hoster. Disse kommer fram som brukere, men forsvinner igjen med en gang. Dette kan skje fra samme IP adresse i lengre perioder. Da det har hvert lenge mellom hver gang jeg har sett på serveren har dette pågått noen dager. Er det noen fare for at disse har kommet inn eller er det bare med forsøkene? Er det noe som kan forhindre dette? Bruker GuildFTP i Wine på Ubuntu 7.04 med Gnome. Har prøvd Proftp med og uten GUI, men har ikke helt skjønt hvordan man legger til mapper til brukerne. Har oprettet brukere bare med GProftp. Har fått oprettet brukere og får logget på, men får ikke frem mapper. Mappen ligger på maskinen fra før og er allerede delt lokalt med samba. Noen som kan gi et eksempel på hvordan legge til mapper og brukere i Proftp? Tenkte å prøve uten Gproftp denne gangen slik at jeg etter hvert kan installere Ubuntu server. Har prøvd å installere LinuxMCE på Ubuntu 6.10 og 7.04. Under installasjonen må man velge om maskinen skal være DHCP server eller ikke. Hva skal man velge der og hvilken IP adresse. Har prøvd å svare både ja og nei, men etter installasjonen har jeg mistet nettet på denne maskinen. Alle maskinen er koblet opp mot en D-Link DGL-4300 Gaming router. Det er 3 andre maskiner på nettverket 2 med Ubuntu og en med Suse hvor 2 maskiner kjører dualboot med Windows. Kan man bruke Microsoft sin MCE fjernkontroll. Trenger også tips for å få 720p oppløsning på skjermen og lyd ut fra coaxial utgangen på lydkortet. Asus A8N-E HK, GeForce 6600LE, QPVision 37 LCD skjerm. Skal hente Logitech MX 5000 Desktop med bluetooth i dag, kommer dette til å funke med Ubuntu? Dette ble en litt rotete post, men jeg håper noen har tips å komme med.
magikern Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 legg inn denyhosts for å "automatisk blokke ip'er som prøver å bryte seg inn" http://www.debuntu.org/how-to-ftp-virtual-...h-proftpd-mysql anbefaller også en titt på "proma" for administrering av disse virtuelle brukerne. i config til proftpd setter man en bruker og en gruppe, disse må ha tilstrekkelig tilgang til mappene du deler. aldri bruk dhcp på en server det blir bare stress, fra /etc/network/interfaces på en av mine maskiner: auto loiface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet static address 10.0.0.4 netmask 255.255.255.0 network 10.0.0.0 broadcast 10.0.0.255 gateway 10.0.0.1 dns-nameservers 10.0.0.1 dns-search lan men dette blir selvfølgelig litt andre tall alt utifra oppsett på ditt nettverk, personlig synes jeg ofte det er greiest å først bruke dhcp på en maskin i nettverket for så å finne infoen fra den (ifconfig eth0 og route -n)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå