Gå til innhold

7,16V fra lader som skal gi 5v :S


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nylig laget denne.

Og tenkte jeg skulle lage en "usb-lader" til mobilen min... (ledning med usb i den ene enden og Nokia lade-kontakt i den andre..)

Jeg så på laderen at den skulle gi "OUTPUT: DC 5V/350mA" så det skulle gå bra..

 

Så skulle jeg sjekke hva som var pluss og minus på kontakten (da dette ikke sto på laderen tok jeg frem multimeteret..

 

Da jeg koblet den til fikk jeg 7,16V ut!! :hmm:

 

 

Jeg synes dette var litt mye.. :hmm: kan dette vere skadelig for tlf?

 

Det er vel 5V tlf egentlig skal ha.. så det skal funke fint med en sånn ledning?

(Er nesten det samme som denne jeg vil lage ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte lages billige ladere på den måten at de gir høy spenning når ingenting belaster laderen. Hvis du f.eks. hadde hatt et T-stykke så du kunne ladet telefonen og målt spenning samtidig hadde du antageligvis målt mye lavere spenning. Trolig rundt 5V.

 

Spenningen faller når belastningen øker på billige ladere. De har ingen regulator som måler spenningen og kompenserer for hvor stor belastningen er.

 

Du finner samme "problem" på de fleste ladere på størrelse med en mobil-lader.

Lenke til kommentar
Ofte lages billige ladere på den måten at de gir høy spenning når ingenting belaster laderen. Hvis du f.eks. hadde hatt et T-stykke så du kunne ladet telefonen og målt spenning samtidig hadde du antageligvis målt mye lavere spenning. Trolig rundt 5V.

 

Spenningen faller når belastningen øker på billige ladere. De har ingen regulator som måler spenningen og kompenserer for hvor stor belastningen er.

 

Du finner samme "problem" på de fleste ladere på størrelse med en mobil-lader.

8997733[/snapback]

 

 

takk for raskt svar ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...