theone1990 Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Er ikke så god med html og css. men jeg driver å lager en side der det er en vertikal meny, og en horisontal meny. Jeg har brukt denne koden til den horisontale. <div id="navcontainer"> <ul id="navlist"> <li id="active"><a href="#" id="current">Item one</a></li> <li><a href="#">Item two</a></li> <li><a href="#">Item three</a></li> <li><a href="#">Item four</a></li> <li><a href="#">Item five</a></li> </ul> </div> #navcontainer { background: #f0e7d7; margin: 0 auto; padding: 1em 0 0 0; font-family: georgia, serif; text-transform: lowercase; } /* to stretch the container div to contain floated list */ #navcontainer:after { content: "."; display: block; line-height: 1px; font-size: 1px; clear: both; } ul#navlist { list-style: none; padding: 0; margin: 0 auto; width: 80%; font-size: 0.8em; } ul#navlist li { display: block; float: left; width: 15%; margin: 0; padding: 0; } ul#navlist li a { display: block; width: 100%; padding: 0.5em; border-width: 1px; border-color: #ffe #aaab9c #ccc #fff; border-style: solid; color: #777; text-decoration: none; background: #f7f2ea; } #navcontainer>ul#navlist li a { width: auto; } ul#navlist li#active a { background: #f0e7d7; color: #800000; } ul#navlist li a:hover, ul#navlist li#active a:hover { color: #800000; background: transparent; border-color: #aaab9c #fff #fff #ccc; } Det er den samme koden som er på den vertikale (bare at menyen går vertikalt da:P) Jeg lurer på hvordan jeg kan få menyene til å gå vertikalt og horisontalt. Når jeg har laget en horisontal meny, så blir den andre menyen også horisontal. Hvordan kan jeg gjøre så den blir vertikal? Så det ikke blir den samme css koden til hele dokumentet. håper dere skjønner hva jeg mener.
Anders Moen Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Gi de forskjellige klasser (class="et_navn") så styler du ut ifra klassenavnet i CSS-en (Hvis du skjønte min 'fine' forklaring?)
theone1990 Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 nei, egentlig ikke:P Skal jeg skrive class="navn" i html koden?
Anders Moen Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Skal skrive et eksempel så du får en horisontal og en vertikal meny nå. Vertikal meny (CSS): ul { list-style-type: none; } .meny_vert a { color: #000; } Vertikal meny (HTML): <ul> <li class="meny_vert"><a href="link.htm">Link</a></li> <li class="meny_vert"><a href="link.htm">Link</a></li> </ul> Horisontal meny (CSS): .meny_hori { display: inline; /* La på denne for jeg tror den må være der for at det skal fungere i IE */ } .meny_hori a { float: left; color: #000; } Horisontal meny (HTML): <ul> <li class="meny_hori"><a href="link.htm">Link</a></li> <li class="meny_hori"><a href="link.htm">Link</a></li> </ul> Edit: Bare ga noen navn til dem nå. . betyr at det skal være class="" og hvis det står # så betyr det at det skal være id="" (id skal brukes maks 1 gang i et HTML dokument) Hmm..noe mer jeg skulle si nå? Tror ikke det... Prøv den. Si ifra om noe ikke fungerer riktig. Tror jeg kanskje skrev litt for kjapt hehe Edit 2: Sikkert en dårlig forklaring, eller hva? Endret 4. juli 2007 av Anders-Moen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå