pleiadene Skrevet 29. juni 2007 Skrevet 29. juni 2007 (endret) Er det veldig stor forskjell på olympus e-510 og pentax k 10 d når det gjelder bildekvalitet mm?er olympusen like god og brukervennlig som pentaxen? Årsaken til at jeg lurer er pga den nye Olympus 70-300 (140-600)objektivet som kommer til høsten og vistnok skal være veldig bra: http://www.akam.no/nyhet/objektiver/olympu...rtelezoom/40742 Alternativet er sigma(bigma)til pentax k10d,men den er jo: 21,8 cm lang veier nesten 2 kg Hvordan vil disse 2 objektivene være mot hverandre i bildekvalitet? Olympusen er jo aldeles overlegen når det gjelder størrelse,og den tilsvarer 600 mm mot bigmaen500 mm. Jeg hadde jo egentlig bestemt meg for pentaxen,men : olympus e-510 med den nye 70-300 og 14-54mm 1:2.8-3.5 som vanlig frister litt,olympusen har jo live view mm,lite og lett Håper noen kan hjelpe Endret 29. juni 2007 av pleiadene
Det Skumle Fjellet Skrevet 29. juni 2007 Skrevet 29. juni 2007 Bare for å gjøre det klart: Sigmaen tilsvarer 75-750 på Pentax.
goffen Skrevet 6. juli 2007 Skrevet 6. juli 2007 Hei. Jeg har begge disse kameraene, og hovedhensikten min er å forsøke å få bra bilder av hjort. k10d med bigma skuffer noe på full zoom. Får mye bedre bilder med en gammel tamron 400mm f4 adaptall. Om det er pga ekstra skjelv med de ekstra 100mm er jeg ikke helt sikker på, men jeg har i allefall landet på å dra på 400mm'ern foreløbig. Selv om til og med bigma'en er liten og kompakt i forhold :-) På olympus'en er det 50-200mm 2.8-3.5 som er det lengste jeg har som fungerer med IS. (k10d er jo grei slik, den gir focus confirmation med alle linser, og antishake med hva som helst så lenge du får koblet det på kameraet. Oly har valgt å utelate dette med alle ikke4/3 objektiver.) 200mm er litt i minste laget til mitt bruk, selv om det tilsvarer 400mm. Men tilsvarende 400mm 3.5 med antishake er slett ikke ille, og med 10megapixler så kan man kroppe endel. Du kan se noen eksempler på Eksempler Alle disse er tatt håndholt i 11 tiden. (De to første er tatt med fordi de har store gevir, selv om de er uskarpe). De er også editert med gratisutgaven av Adobe Albumgreia, dvs kun crop og autosharp. Dersom du dobbelklikker på det lille bildet får du full størrelse. De i "wide" format er med k10d/400mm. Har en svak mistanke om at Oly,s antishake er bedre enn k10d, og med den nye 70-300'en så blir det en svært kompakt langkanon. Har også det objektivet i sigma utførelse til Pentax'en, og det er overraskende bra til prisen (ca 2300,-) Det har litt dårlig kanskarphet, men det blir jo bedre på oly med mere cropping. (Og er ikke så veldig farlig til mitt bruk). Kan koble denne på e510'en via adapter, men da uten IS. Men dette har jeg ikke prøvd ennå. Hadde bare olympus gitt mulighet for IS på manuelle linser (slik som k10d) ville det for meg vært et enkelt valg. Nesten alle manuelle linser kan tilpasses Oly. Ellers så er det vanskelig med sigma linser til Oly. De er utsolgt over alt (Snakker om bigma, og 135-400). Orginal Olyoptikk er fantastisk, men de har tatt den litt langt ut når det gjelder kvaliteten, slik at noen av dem er sinnsykt dyre. (300mm 2.8 til 65000 fx). De burde laget endel lange semipro linser med litt dårligere lystall, men bedre enn 5.6 som på 70-300'en Det er litt enklere med Sigma til Pentax, men det er langt fra alle som lages i denne bajonetten heller, selv om det er flere enn til Oly. Og de som finnes går det an å få fatt i de fleste av. Pentax selv sliter med å få ut objektiver virker det som. Både nye som ikke dukker opp, og gamle som de ikke får produsert nok av. Bruktprisen på Pentaxoptikk er helt hinsidiges. Du skal og være klar over at antistøv-funksjonen på pentax er en vits, mens oly har rett og slett eliminert støvproblemer helt. Uansett hvem du velger av disse to så kommer du til å bli kjempefornøyd Goffen
pleiadene Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Skrevet 6. juli 2007 Takk,Noen fordeler som jeg ser med olympusen er :Det er lite og lett,live view,Hvordan synes du det fungerer å bruke sammenlignet med andre kameraer?jeg mener bruker du skjermen mest som søker da?små kompakte objektiver,spes den som kommer 70-300,lurer på om den blir skarp? Hvis jeg skulle gå for pentaxen så hadde jeg veldig lyst på den nye 16-50 f2.8 ellers er jeg jo veldig opptatt av masse zoom,så jeg må vel gå for bigmaen for å få mye zoom,eller finnes det andre alternativer? Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvem av disse 2, Hva synes du er best og hvorfor?i hovedsak tenker jeg på selve kameraet og handlingen av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå