Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatere dataen under XP instalasjon


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? Jeg skal altså formatere den og instalere XP på den igjen. Status nå er at den ikke kommer på skikkelig. Og når jeg prøve å instalere XP så kommer jeg til den delen der han skal finne hardisken du skal innstalere XP på. Da får jeg at den ikke finner noen. Og deretter "Blåskjerm" med kritisk systemfeil. Så jeg må finne en måte å formatere den på. Noen som vet?

 

 

 

 

Mvh Zero_123 :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, det er harddisken som skal formateres, ikke "dataen" (hater det ordet forresten).

 

Det er litt enklere å hjelpe hvis du kan supplere med litt mer info. Først og fremst hva slags maskin du har. Hvilket merke og modell er det hvis det er en maskin fra en av de store produsentene som f.eks. Dell, HP, IBM/Lenovo osv. evt. hva slags hovedkort og disk du har hvis det er en selvbygget maskin eller maskin bygget av f.eks. Komplett?

 

F.eks. kan det hende at du trenger SATA-driver hvis det er en eldre maskin. På noen maskiner, i hvertfall noen fra Dell og Lenovo som jeg har vært borti må du gå inn i BIOS og endre SATA mode til Compatibility Mode.

Lenke til kommentar
Først og fremst, det er harddisken som skal formateres, ikke "dataen" (hater det ordet forresten).

 

Det er litt enklere å hjelpe hvis du kan supplere med litt mer info. Først og fremst hva slags maskin du har. Hvilket merke og modell er det hvis det er en maskin fra en av de store produsentene som f.eks. Dell, HP, IBM/Lenovo osv. evt. hva slags hovedkort og disk du har hvis det er en selvbygget maskin eller maskin bygget av f.eks. Komplett?

 

F.eks. kan det hende at du trenger SATA-driver hvis det er en eldre maskin. På noen maskiner, i hvertfall noen fra Dell og Lenovo som jeg har vært borti må du gå inn i BIOS og endre SATA mode til Compatibility Mode.

8950842[/snapback]

 

 

Ok, hardisken skal formateres. Det er en Dell, som er 2,5 år. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du har bootet med fat32 filsystem (med f.eks win98 cd) så vil den ikke finne harddisken hvis det er ntfs på den. Hvis dette er tilfellet så har du alternativet med å slette partisjonen, deretter formatere harddisken til fat32

8950863[/snapback]

 

 

Hvordan slette denne? Kommer ikke inn på dataen :p:hmm:

Lenke til kommentar

Hvis det er SATA disk i den Dell'en skal jeg banne på at du må inn i BIOS og sette SATA til Compatibility mode som jeg nevnte.

 

Ellers har vel mange Dell-maskiner en en recovery-partisjon slik at du bare trykker F11 eller F12 og så får du valg om å kjøre en re-installasjon (eller Recovery som det gjerne kalles). Hvis du har denne muligheten er det mye raskere enn å installere fra CD da du gjerne slipper å installere drivere til alt mulig i etterkant.

Lenke til kommentar
Hvis det er SATA disk i den Dell'en skal jeg banne på at du må inn i BIOS og sette SATA til Compatibility mode som jeg nevnte.

 

Ellers har vel mange Dell-maskiner en en recovery-partisjon slik at du bare trykker F11 eller F12 og så får du valg om å kjøre en re-installasjon (eller Recovery som det gjerne kalles). Hvis du har denne muligheten er det mye raskere enn å installere fra CD da du gjerne slipper å installere drivere til alt mulig i etterkant.

8952284[/snapback]

 

Ja, kan huske jeg trykket ett par kanpper tidligere når maskinen ikke fungerte. Så restarta alt seg?

Lenke til kommentar
Har en Dell Dimension 9150 som hadde slik recovery partisjon før jeg formaterte den, mener og huske jeg gikk inn i i Bios for og ordne det.

 

Hvis du har harddisker i Raid så må du laste ned drivere fra: Dell

8952476[/snapback]

 

 

 

Raid? Når jeg tok Recovery trykkte jeg bare på 2-3 knapper når dataen startet opp. Noen som vet hv disse knappene var?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...