Gå til innhold

best sub


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NiTro"]
hvor går gensen for det hørbare?

kan noen svare på spørsmålene mine.

 

Den teoretiske grensen for det hørbare er 20Hz. Men du skal ha ganske gode ører for å kunne høre så lavt.

 

Jeg sier bare som min vise bestefar i himmelen: "Hvorfor høre når man kan føle?"

 

Jau.

 

Fakta:

Hvorfor oppleves LP som en bedre lydopplevelse enn CD?

Fordi alle frekvensene som ikke er hørbare er fjernet fra CD'n for å spare plass.

Lenke til kommentar

En forutsetning for dyp bass er stort kassevolum, lav egenresonans på basselement, kasseresonansen (avstemming og type avstemming) og equalizing. Skal små basser gå dypt må massen på membranen økes (lavere Fs=egenresonans) og kassen avstemmes med lav resonans. Det krever bla. lange bassreflesrør med liten diamenter i forhold til lengden eller kabinetter av "transmissionline" typen eller lignende. Equalizing innebærer forsterkning av deler av frekvensområdet.

 

Hi-Fi normen krever at frekvensgangen skal være lineært rundt +/- 3db. Bassen kan kanskje gå så dypt som 20 hz innenfor -10 til - 30 db, men neppe innenfor Hi-Fi normen (fysisk vanskelig med mulige resultater som treg bass med dårlige dynamiske egenskaper, vindstøy fra bassrefleksporter og lavt lydnivå).

 

Hvor høyt en bass kan spille avhenger i tillegg av driftseffekten på høyttalerelementet og maks effekt belastning som høyttalerelementet tåler.

 

Skal du ha god subbas kan det være en ide å se på noen av byggsettene til Eltek , feks. AV-bass, CC Sub eller Tethis som har innebygd forsterker.

Lenke til kommentar

Vis du har god nok diskant fra før så kan du jo kjøpe deg ein [eller 2] Cerwin Vega 124 12" sub, bygge kasse og kjøpe ein god NAD effektforsterker. Vega subene er vanvittig gode, syns eg. Tror det er livstidsgaranti og du får nye vis du klarer å sprenge de! Er ikke helt sikker men eg tror det.

 

 

De subene kan du både føle og høre.... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...