Gå til innhold

Problemer med bluetoothadapter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt et Belkin bluetooth usb adapter, Class 1 men 100meters rekkevidde og opp til 3Mbps overføring, men det som er problemet er at den oppfører seg utrolig ustabilt, noen ganger klarer ikke mobilen koble til selv om jeg siter 3m unna dataen.

Har bluetoothen i min telefon (Nokia 6233) en maks rekkevidde på bluetooth, eller er det adapteret som over hodet ikke fungerer?

Når jeg ligger i sofaen, maks 4 meter unna adapteret klarer den ikke alltid koble seg til dataen og Nokia Presenter.

- Har prøvd å installert drivere på nytt uten hell, så vurderer å gå å bytte den

- Noen som vet om noe er galt eller om mobiler ikke har mer en 3m rekkevidde?

Tusen takk til de som hjelper :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bluetooth på telefon skal ha rekkevidde på ca 10 meter. Men husk at dette er teoretisk, det vil variere sterkt etter lokale forhold, samt at hastigheten vil falle drastisk med avstanden. Om jeg beveger meg 10-11 meter fra telefonen min med bt headset mister jeg ikke forbindelsen, men lyden blir så hakketete at det er ubrukelig.

Forøvrig så kan for sterkt signal også være et problem, altså om sender og mottaker er for nærme kan man oppleve problemer.

Bluetooth er ekstremt ustabile greier spør du meg, og ofte er det svært vanskelig å få til å fungere orntlig. Selv har jeg bl. a. problemer med at jeg av og til bare får koblet til BT x ganger, noen ganger bare 1 gang, andre ganger er det 10.

Husk igjen at 10m er teoretisk. 4 meter er ganske langt det også, selv om ting vanligvis vil fungere. Om man beveger seg 4 meter fra telefonen med headset vil man ofte begynne å høre kvalitetstap på lyden.

En annen ting er at det kan være lokal forstyrrelser som ødelegger for deg. Andre bt enheter, wlan, eller andre trådløse signaler som forstyrrer signalet ditt. Jeg ville tippe at problemet ditt svært sannsynlig ligger her.

Et lite eksperiment du kan gjøre er å prøve usb adapteret og mobilen et helt annet sted enn hvor du bruker det i dag, og se om du får dårligere/bedre resultat.

Som sagt har jeg lignende problemer, av og til får jeg ikke koblet til uansett hvor nærme/langt unna jeg er. Da må jeg enten reboote pc, mobil eller begge deler, dette varierer litt.

Og som sagt, 10m, 100m og 3 Mbps skal du ta med en stor klype salt, det er teoretiske tall som er testet under optimale forhold, og vil sjelden oppleves "ute i feltet".

Endret av cyclo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...