Gå til innhold

Nikon D40X spm ang blits og solblender


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg et Nikon D40X kamera og siden jeg er rimelig fersk på dette feltet så har jeg et par spm.

 

Har en "gammel" blits fra et filmbasert konika minolta speilreflekskamera og lurte på om denne kanskje fungerer på det nye kameraet mitt?? blitsen er av typen : Nissin 360thyristor. Et svensk merke tror jeg..

 

Og jeg vurderer også å kjøpe meg en solblender. Siden jeg har hørt at dette er fine greier både mtp fysisk beskyttelse av linsen og av uønsket lys.

Er det verdt pengene`??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan desverre ikke svare deg på om den gamle blitsen din fungerer, for det vet jeg ikke. Men angående solblender, må du som regel ha egen solblender til hvert objektiv, da størrelsen på solblenderen avhenger av synsvinkelen til objektivet, en vidvinkel f.eks. har en utrolig kort solblender, for at den ikke skal bryte med utsnittet. En tele kan til gjengjeld ha en lang blender, fordi den har så snevert synsfelt. Om solblender er kjekt eller ikke, varierer etter forholdene, men det kan forhindre refleksjoner i objektivet fra sol som treffer linsen fra ekstreme vinkler, og forårsaker små fargede flekker på bildene, som jeg ikke husker hva heter. Så mitt råd er at du bør bruke solblender der du kan, det vil ihvertfall ikke gjøre bildene noe dårligere.

Lenke til kommentar

Blitsen vil ihvertfall ikke kommunisere riktig med kameraet med tanke på TTL systemet, og du må i beste fall stille inn blitsen for hvert bilde du skal ta. Det forutsetter imidlertid at den i det hele tatt passer fysisk og at den skjønner når den skal blitse.

 

Det lønner seg nok å kjøpe en ekstern blits, men om du kjøpte D40x nylig, så har du rett på en blits fra Nikon, helt gratis (SB-400). Med kameraet skal du ha fått et skjema fra butikken, som skal fylles ut og sendes/faxes til Nikon. Har du ikke fått det skjemaet, så ta kontakt med butikken.

 

Men har du kjøpt fra utlandet, eller EU modell fra en mindre seriøs aktør på det norske markedet, så faller retten til denne blitsen bort.

Lenke til kommentar
Dette vet jeg blir OT, men.. Jeg kjøpte D40 for 2 uker siden, men byttet det nå til D80.. Men jeg har jo sendt inn flashback, vil jeg da få blitsen allikevel, muhaha?  :evil:
Mye mulig, men da havner vel butikken du kjøpte kameraet fra i en knipe, da neste kunde som kjøper "ditt" kamera ikke vil få flashback ettersom serienummeret allerede er brukt. Og da tipper jeg butikken (antakeligvis i samarbeid med Nikon) krever blitsen tilbake fra deg, slik at den nye kunden kan få den, ettersom du i første omgang på en måte har svindlet deg til den. Eventuelt kan det kreves at du betaler for blitsen, hvis du allerede har pakket den opp og/eller brukt den.

 

Jeg vil anbefale å ringe Nikon eller butikken og legge alle kort på bordet. Hvis ikke så har du svindlet en intetanende stakkars kjøper av "ditt" D40x. Det er rett og slett snakk om normal folkeskikk. Kanskje de setter pris på din ærlighet, og lar deg beholde blitsen samtidig som serienummeret blir åpnet for den nye kjøperen.

Lenke til kommentar

Vel.. da du sendte inn skjemaet var kameraet i dine hender, så hvis Nikon sender deg blitz hjem så ville jeg bare beholdt den. Hvis butikken som kjøpte kameraet ikke nevnte noe om det, så mener nå jeg at du ikke har gjort noe galt. Han som kjøper ditt bruke D40 kan jo ikke forvente Flashback kampanjen når han kjøper brukt da.. :)

Lenke til kommentar
Ang. solblender: Får man solblender til Nikkor 50mm f/1.8?

 

Link?

8927504[/snapback]

Jepp. Det får man til så og si alle objektiver. Jeg tipper at 50/1,4 også har 52mm gjenger, og at de to objektivene deler solblender.

Jeg kjøpte en gammel, brukt Nikon-solblender til mitt Canon-objektiv. Det er av den gamle typen i metall, og ser råtøff ut i tillegg til å beskytte mot solen, samt evt støt mot objektivet. Det beste med disse gamle solblenderene er at de monteres med å trykke inn en knapp på siden, så man slipper å skru den på.

Lenke til kommentar
Vel.. da du sendte inn skjemaet var kameraet i dine hender, så hvis Nikon sender deg blitz hjem så ville jeg bare beholdt den. Hvis butikken som kjøpte kameraet ikke nevnte noe om det, så mener nå jeg at du ikke har gjort noe galt. Han som kjøper ditt bruke D40 kan jo ikke forvente Flashback kampanjen når han kjøper brukt da..  :)

8927467[/snapback]

 

Jeg returnerte det til butikken, og fikk et annet kamera..

Lenke til kommentar
Selger de innbytte-produkter til full-pris altså?
Vel.. da du sendte inn skjemaet var kameraet i dine hender, så hvis Nikon sender deg blitz hjem så ville jeg bare beholdt den. Hvis butikken som kjøpte kameraet ikke nevnte noe om det, så mener nå jeg at du ikke har gjort noe galt. Han som kjøper ditt bruke D40 kan jo ikke forvente Flashback kampanjen når han kjøper brukt da..  :)
Kjøper man demomodell, så får man den til redusert pris. Men hvis man i tillegg ikke får med flashback-tilbudet, så må det selges til redusert pris, og i tillegg må det trekkes fra en tusenlapp pga. blitsen. Ingen butikker har marginer til det. Derfor mener jeg det er feil av Opticane å beholde blitsen.
Lenke til kommentar
Ang. solblender: Får man solblender til Nikkor 50mm f/1.8?

 

Link?

8927504[/snapback]

Jepp. Det får man til så og si alle objektiver. Jeg tipper at 50/1,4 også har 52mm gjenger, og at de to objektivene deler solblender.

Jeg kjøpte en gammel, brukt Nikon-solblender til mitt Canon-objektiv. Det er av den gamle typen i metall, og ser råtøff ut i tillegg til å beskytte mot solen, samt evt støt mot objektivet. Det beste med disse gamle solblenderene er at de monteres med å trykke inn en knapp på siden, så man slipper å skru den på.

8928098[/snapback]

 

Så jeg skal bare kjøpe solblender med 52mm gjenger? So simple?

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne at Pentax og Samsung tar sine kunder mer på alvor når det gjelder solblender. De leverer en nydelig petalformet solblender i sine kit, og det betyr også at frontelementet ikke roterer (hence form på solblender). Også Sigma og Tamron leverer solblender med alle sine objektiver, i hvertfall de fleste.

Lenke til kommentar

Det er en gummisolblender. De er praktiske på den måten at det er lett å bruke polafilter, du bare bretter solblenderen inn. Desverre så beskytter den ikke så godt mot støt.

Det er egentlig ikke meningen at det skal se tøft ut, den har nemlig en viktig funksjon. Det skriver jeg, som har en raff metallsolblender....

 

Jeg vil nevne en liten detalj på Pentax' solblender. Den har en liten luke under som man kan fjerne, slik at man kan rotere polafilteret. Cudos til Pentax for nok en fiffig liten detalj, noe som er en av Pentax store styrker. Fiffige små detaljer, altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...