Running Skrevet 22. juni 2007 Skrevet 22. juni 2007 (endret) Har en bekjent som har fått tak i en brukt Cisco ruter med navn Cisco 7401 ASR - router.Vet ikke hvilken versjon av ruteren det er,ei heller om det vil fungere til hans bruk. Han vil sette den opp mot fiber levert av Lyse på et lite kontor med 4-5 maskiner. Det er overkill med en ruter med slike spesifikasjoner ut i fra infoen jeg har funnet, men hovedsaken er å få det opp. Jag har konfiguert litt Cisco utstyr før ved hjelp av CLI men denne ruteren har jeg aldri hørt om. Etter å ha lest litt på nettet har jeg funnet ut at den er ute av salg og produksjon. Lyse gir ut dynamisk IP med DHCP til sentralen hvor ruteren skal kobles opp men IPn har ikke forandret seg siden den ble utlevert for første gang for ca 6 mnd siden. Hvis noen har kunnskap om denne ruteren så lurer jeg på om de 2 stk 2Gb ethernet interfacene er mulig å koble opp slik at det ene Gb ethernet interfacet kobles til Lyse sentralen.Og det andre Interfacet settes med en IP som fungerer som default gateway for 4-5 maskiner med statisk IP koblet gjennom en switch. Den har kun 2 Gb interface,BRI og console som tilkoblingsmuligheter inntil videre. Så vidt jeg kan se på infoen jeg har funnet om ruteren så har den ikke DHCP men støtter protocoller som RIP1 og 2,IGRP,EIGRP,OSPF,BGP,IS-IS. Mulig støtte for DHCP kan ha kommet i et senere IOS? Den har IOS versjon 7400 Software (C7400-KBOOT-M), Version 12.2(1)DX, EARLY DEPLOYMENT RELEASE SOFTWARE (fc1). Forslag til eventuelll konfigurasjon taes i mot. Legger med to vedlegg med noe info om ruteren. 7400_ds.pdf wwglp_ov.pdf Endret 22. juni 2007 av Running 1
xcomiii Skrevet 22. juni 2007 Skrevet 22. juni 2007 Vil tro det er en temmlig lang affære om du skal bruke tid på å sette denne opp uten å ha erfaring fra Cisco routere i den klassen. Kjøp heller en bllig router med enkelt web gui, så sparer du deg for sinnsykt mye tid. Det er fullt mulig å sette den opp slik du ønsker, men om du har lyst å få nettet opp i år, bør du glemme det.
Running Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Skrevet 22. juni 2007 (endret) Hva er forskjellen på å sette denne vs feks en ruter fra 2600 serien ut på nett?Oppsett og kommandoer er vel egentlig likt,eller? Når vi ser bort i fra alle de andre funksjonene til en 7401! Tiden for være så,har en annen løsning i mellomtiden,dette handler også om læring,skal snart studere CCNP pensumet. Endret 22. juni 2007 av Running
xcomiii Skrevet 25. juni 2007 Skrevet 25. juni 2007 Nå er jo denne ganske gammel, så akkurat den modellen har jeg ikke peiling på. Men utifra spec, så er jo dette en router ment for et større core nett, og ikke som en kantrouter.
Running Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Skrevet 25. juni 2007 En liten sjekk viser at grunnleggende kommandoer er de samme. 7401 har noen litt spesielle som jeg fant oppslag til hos Cisco.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå