Gå til innhold

Lyse felt i bilde


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny her i forumet.

Har et kamera av typen Nikon D70s som fungerer helt flott.

Det jeg vil spørre om er. Når jeg tar bilde og det er hvite eller veldig lyse partier blinker disse mellom sort og hvitt når jeg ser på bildene i displayet, når jeg laster bildene inn på PC er dette borte. kommer dette av innstillinger, eller er det noe jeg kan gjøre slik at dette blir borte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg er ny her i forumet.

Har et kamera av typen Nikon D70s som fungerer helt flott.

Det jeg vil spørre om er. Når jeg tar bilde og det er hvite eller veldig lyse partier blinker disse mellom sort og hvitt når jeg ser på bildene i displayet, når jeg laster bildene inn på PC er dette borte. kommer dette av innstillinger, eller er det noe jeg kan gjøre slik at dette blir borte?

8895692[/snapback]

 

 

Hehe, måtte lese posten din et par ganger før jeg skjønte hva du mente.

 

Tipper du har innstillingen på visning av bilder som viser utbrente partier. Vanlig å vise dette ved å blinke med sort.

 

Kan du ikke velge en annen visningsform med høyre/venstre pil bak på kameraet? Har ikke Nikon selv, så er ikke sikker hvor knappen er.

Lenke til kommentar

Dette viser at områder i bildet ditt er for lyse til å avtegnes riktig (mao. utbrendte). Det er jo noe som kan skje i disse dager med så sterkt og skarpt lys. Da må du sannsynligvis justere med eksponeringskompensasjon, eller overstyre lukker/blender manuelt.

 

Om du derimot oppdager dette etter at motivet er tatt er ikke alt håp ute, spesielt om du har tatt bildet i RAW- De hvite feltene dukker opp LITT før du når 100% utbrendt. Om du f.eks bruker RAW-konverter fra Photoshop (og Lightroom) kan du klikke på en knapp i Historgrammet for å få de samme blinkende feltene på datamaskinen. Videre kan du forsøke å dra litt i "Recovery" slideren i RAW-konverteren og se om du får bort noe av de utbrendte områdene.

 

Når jeg skyter RAW hender det at jeg kan fullstendig redde inn et slikt problemområdet, så det kan være en god løsning i starten før du blir flink nok til å vurdere eksponeringskompensasjon.

 

Du kan forøvrig trykke deg forbi denne blinkingen selvsagt i Preview på kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...