Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar: vilt med artifacts og "nv4_mini.sys"-BSOD


Anbefalte innlegg

Hei, en kompis av meg har fått problemer med den bærbare pc'en sin (husker ikke helt modell, tror det er en eller annen HP med geforce go 7400 og en eller annen intel dual core prosessor, skal få sjekket det når jeg har muligheten hvis det viser seg å være relevant):

 

Ved oppstart er det svære grønne firkanter overalt på skjermen som totalt dekker rundt halve skjermarealet. Disse firkantene holder seg på skjermen helt til maskina prøver å laste inn XP, hvorpå man kort tid etterpå får en BSOD-skjerm med feilmelding PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA og et hint om at feilen meget sannsynlig har å gjøre med fila nv4_mini.sys (på BSOD-skjermen er det forøvrig ingen artifacts av noe slag).

 

Søkte litt rundt og fant ut at fila logisk nok var relatert til nvidia-driverne, men vet egentlig ikke så mye mer om den enn det. Uansett, jeg fyrte opp recovery console'en til XP (som heller ikke hadde artifacts), renama nv4_mini.sys til nv4_mini, kryssa fingrene og reboota. De grønne firkantene var der fremdeles under booting, men denne gangen kom det ingen BSOD og XP begynte å laste seg inn. I XP ble de grønne firkantene erstattet av vertikale tynne streker i forskjellige farger. Ikke like intrusive, men heller ikke akkurat normalt. Etter å ha kjempa mot restore-funksjonaliteten til XP som insisterte på selv å restore nv4_mini.sys under oppstart (som førte til spontan-BSOD), fikk jeg boota i safe-mode og fjerna alle nvidia-drivere med driver cleaner. Jeg prøvde så å legge inn en ny versjon av nvidia-driverne, men dette førte bare til de samme gamle nv4_mini.sys-problemene igjen.

 

Det jeg lurer på er vel egentlig hvor det er sannsynlig at feilen ligger, kan det være noe tull med selve grafikk-kortet eller kan problemene likevel være driver-relaterte selv om jeg har prøvd flere forskjellige driverversjoner? Det skal også nevnes at siden problemene begynte (og før jeg begynte å se på den) fikk maskina faktisk starta normalt (altså uten artifakts) et par ganger, men dette varte bare en stund før bsod'en hoppa fram igjen.

 

Puh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...