Gå til innhold

Bærbar PCnoob trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er utallige slike poster her. Jeg har lest igjennom en del og sett noe jeg kanskje liker, men pga min lille erfaring med nettopp det som gjør PC'er bra så vil jeg ha min egen post hvor jeg svarer på det som trengs :)

 

 

Så til saken: Jeg trenger ikke stasjonær lenger/ville ikke passe til min "situasjon". Derfor vil jeg gå over til bæbar fordi jeg har noen ganger opptil 3 timer på tog som jeg godt kan fylle ut med litt pusling på data. Dessuten så skal jeg gå IKT VK1 til høsten så føler jeg må ha en PC når jeg ikke er på skolen. Og det er vanskelig å bare slutte med gaming etter 2 år med det så hadde vært fint hvis jeg kunne spilt litt på PC'n bare for å tilfredsstille behovet mitt.

 

Kravene er:

- 8 000 er det dyreste. Føler jeg ikke kan gå så mye høyere. Kan muligens legge på 500 der.

- Må klare å ha et spill oppe selv om det ikke er kobla i strømkontakta (har hørt at bærbare blir litt treigere av det)

- Ha dugelig med battertid. (vet ikke hva som er vanlig)

 

Hadde vært fint om Vista hadde vært medregna i prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Legger du til:

 

- CPU (AMD? Intel?)

- Hvor mye ram?

- Hvor stor harddisk?

- Maks størrelse? (14,1 - 15,4 eller 17"?)

- maks vekt? (hvor mye gidder du å drasse på?)

 

Så får du sikkert et par svar. ;)

8891015[/snapback]

Akkurat derfor jeg henvender meg her ;)

 

- CPU: Har hørt at Intel er bedre enn AMD når det gjelder såkalt klokking (am i right?) men mottoet her er: "jo bedre ytelse jo gladere meg"

- Holder ikke 1 gig ram a? hvis ikke så er jeg åpen for 2 også jeg

- harddisk: som sagt så er ikke dette så veldig viktig. Men en rundt 100 gig for de viktigste ting. Jeg har brukt 300 gig på 2 år på min stasjonære. :blush:

- Størrelse er ikke noe viktig. Jeg tar det meste.

- Maks vekt: Jeg er ikke for svak til å dra rundt på 5 kilo, men har ikke noe imot å unngå det. Men vekt er ikke første pri.

Endret av Stinkey
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Legger du til:

 

- CPU (AMD? Intel?)

- Hvor mye ram?

- Hvor stor harddisk?

- Maks størrelse? (14,1 - 15,4 eller 17"?)

- maks vekt? (hvor mye gidder du å drasse på?)

 

Så får du sikkert et par svar. ;)

8891015[/snapback]

Akkurat derfor jeg henvender meg her ;)

 

- CPU: Har hørt at Intel er bedre enn AMD når det gjelder såkalt klokking (am i right?) men mottoet her er: "jo bedre ytelse jo gladere meg"

- Holder ikke 1 gig ram a? hvis ikke så er jeg åpen for 2 også jeg

- harddisk: som sagt så er ikke dette så veldig viktig. Men en rundt 100 gig for de viktigste ting. Jeg har brukt 300 gig på 2 år på min stasjonære. :blush:

- Størrelse er ikke noe viktig. Jeg tar det meste.

- Maks vekt: Jeg er ikke for svak til å dra rundt på 5 kilo, men har ikke noe imot å unngå det. Men vekt er ikke første pri.

8891148[/snapback]

 

Klokking tror jeg egentlig ikke du bør gjøre så mye på en bærbra, da særlig med tanke på kjøling.

Det du nevner om at bærbare blir tregere når du drar ut kontakten er fordi de har på en strømsparingsinstilling som gjør at skjermkort/prosessor klokkes ned f.eks. Dette kan man slå av, men det går så klart utover batteritiden.

:)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Legger du til:

 

- CPU (AMD? Intel?)

- Hvor mye ram?

- Hvor stor harddisk?

- Maks størrelse? (14,1 - 15,4 eller 17"?)

- maks vekt? (hvor mye gidder du å drasse på?)

 

Så får du sikkert et par svar. ;)

8891015[/snapback]

Akkurat derfor jeg henvender meg her ;)

 

- CPU: Har hørt at Intel er bedre enn AMD når det gjelder såkalt klokking (am i right?) men mottoet her er: "jo bedre ytelse jo gladere meg"

- Holder ikke 1 gig ram a? hvis ikke så er jeg åpen for 2 også jeg

- harddisk: som sagt så er ikke dette så veldig viktig. Men en rundt 100 gig for de viktigste ting. Jeg har brukt 300 gig på 2 år på min stasjonære. :blush:

- Størrelse er ikke noe viktig. Jeg tar det meste.

- Maks vekt: Jeg er ikke for svak til å dra rundt på 5 kilo, men har ikke noe imot å unngå det. Men vekt er ikke første pri.

8891148[/snapback]

 

Klokking tror jeg egentlig ikke du bør gjøre så mye på en bærbra, da særlig med tanke på kjøling.

Det du nevner om at bærbare blir tregere når du drar ut kontakten er fordi de har på en strømsparingsinstilling som gjør at skjermkort/prosessor klokkes ned f.eks. Dette kan man slå av, men det går så klart utover batteritiden.

:)

8891314[/snapback]

Det var det jeg tenkte meg og mente. Det jeg mener jeg har fått med meg er at AMD blir raskere varm (80 grader elr no) og klokker. Men da har jeg egentlig bare lært meg om bærbare PC'er. Ingen som har forslag til en jeg kan kjøpe a? Men takk for foreløpige svar. Har lært meg ett og annet.

Lenke til kommentar

Jeg sitter i akkuratt samme situasjon som deg. Jeg har tenkt litt på DENNE... Syns den virket som om den sto til dine krav? Er noe jeg selv vurderer sterkt ihvertfall.. Noen som vet om den er verdt prisen? Er den noe å satse på? Skal brukes til film, msn/internett osv.. Lite spilling..

 

Beklager at jeg poster spm i din post - men syns den kunne virke som om den kunne være noe for deg også, trådstarter ;)

Lenke til kommentar
Jeg sitter i akkuratt samme situasjon som deg. Jeg har tenkt litt på DENNE... Syns den virket som om den sto til dine krav? Er noe jeg selv vurderer sterkt ihvertfall.. Noen som vet om den er verdt prisen? Er den noe å satse på? Skal brukes til film, msn/internett osv.. Lite spilling..

 

Beklager at jeg poster spm i din post - men syns den kunne virke som om den kunne være noe for deg også, trådstarter ;)

8893873[/snapback]

Helt greit. Det er bedre at det kommer et par like under her enn at det skal komme 4-5 poster om det samme i løpet av få dager;)

 

OT: Den så veldig bra ut. Jeg tror jeg har sett på den før, men så samtidig på 5 andre PC'er og da forsvant visst den. Men soleklar favoritt. Flere forslag der ute?

Lenke til kommentar

Helt generelle tips som jeg tror passer for deg (og de fleste som bare titter etter en bærbar uten veldig spesifikke krav):

 

15" er vanlig, rundt 2.8kg er ok, her får du også mer for pengene enn å velge mindre. Jeg ville ikke anbefale folk som ikke vet hvor mye de vil flytte på maskinen til å velge 17".

 

Intel (Core 2 Duo) er det beste valget for øyeblikket om du skal bruke litt penger, burde gå an å få disse i en maskin til 8-8.5 akkurat tror jeg.

 

RAM: 1 gig er greit, men koster ikke veldig mye for 1gig til ved siden av, og er lett å montere som regel, så prøv å få 1x1GB og ikke 2x512MB når du kjøper maskin.

 

Skjermkort: Skal du ikke spille er integrert greit, skal du spille 7300/8400/1400 type grafikkort burde vel funke til å prøve litt spill, spiller du mye er det *600 eller bedre som gjelder. (* = 1/2 eller 7/8 for ATi og nVidia).

 

Skjerm: 1280*800 er vanlig for en rimelig widescreen og fungerer ok, selv synes jeg det er for lite, men for 8k kan man ikke være alt for kresen. Avhengig av hva folk foretrekker også, men på en dyrere maskin synes jeg litt (eller mye) høyere oppløsning er viktig. Ville holdt meg unna 1024*768 og ikke widescreen.

 

Harddisk: Vet de fleste selv, 5400 rpm er normalt og går greit for de aller fleste på bærbar, 100-120gig er rimelig, 160gig er "maks" "rimelig" størrelse for tiden.

 

Batteritid, 2.5-3.5 timer er normalt for vanlig bruk på en maskin uten alt for kraftige komponenter. Kraftige grafikkort trekker fort ned, og har du valget så er det greit med 6 celler eller større batteri som regel.

 

Håper dette hjalp litt! Er som sagt veldig generelle svar og beskriver en "all-purpose" rimelig bærbar idag..

Lenke til kommentar
denne aceren er masse bedre.. + att du får med veske og mus :Dher

8894731[/snapback]

Da er det Beskyttelsesfutteral du hinter til? er jo tillegg på 220 da :whistle: Men den ser lovende ut denna. Noen steder som er billigere mon tro? Men fortsatt brukbare?

 

Takk for kærerik post Wetatron :thumbup:

Lenke til kommentar
denne aceren er masse bedre.. + att du får med veske og mus :Dher

8894731[/snapback]

Da er det Beskyttelsesfutteral du hinter til? er jo tillegg på 220 da :whistle: Men den ser lovende ut denna. Noen steder som er billigere mon tro? Men fortsatt brukbare?

 

Takk for kærerik post Wetatron :thumbup:

8896076[/snapback]

 

se der det står tilbud du ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...