Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen VK2 2007 - Nyere historie


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Sitter her og tenker og leser litt historie for å forberede meg til i morgen. Er førstemann i ilden klokka ni, så det gjelder å ha full kontroll.

 

Jeg håper at dere kan gi meg litt innspill på momenter jeg bør ha med, og ting jeg bør lese om til i morra.

 

Oppgaven min er som følger:

Årsaker til at 1. verdenskrig startet. Hva ble de viktigste følgene? Hvordan ble Norge påvirket?

 

Setter pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker nå som en grei oppgave det - i og med at dette helt sikkert står greit forklart i historieboka di.

 

-

 

Kom opp i nyere historie selv for et par år siden. Da fikk jeg oppgaven:

 

Grei ut om forutsetningene for fremveksten av en organisert arbeiderbevegelse i Norge og forklar hvilken betydning utviklingen av Det Norske Arbeiderparti har hatt i dette henseende.

 

For det første hadde vi aldri diskutert dette i noen historietime. Det lille som stod i historieboka var overhode ikke vinklet på disse spørsmålene. Vi fikk beskjed at fordi vi fikk vite oppgaven på forhånd måtte vi forstå at svarene ikke nødvendigvis skulle stå i boka og at de var en vanskeligere art enn om man kom uforberedet.

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

Årsaker:

• Balkanproblematikken er sentral

1. Uungåelig resultat av grunnleggende konflikter → Storbritannia og Frankrike hadde kommet tidlig til matfatet

2. Alliansesystemet/alliansepolitikken

3. Veksten av nasjonalfølelse → villig til å kjempe

4. Sosialdarwinisme → sosial konkurranse mellom forskjellige nasjonale og etniske grupper

5. Tysk innenrikspolitikk → avlede interne konflikter og redd for den fryktet Russlands opprustning

6. Kapprustningen → gjensidig frykt

7. Militærstrategi → mobilisere raskt

8. Samlingen av Italia og Tyskland → forandret maktbalansen

9. Kommunikasjon → telegrafi og ambassadører

 

• Uungåelig resultat av grunnleggende konflikter → Frankrike og Storbritannia hadde kommet tidlig til matfatet → forsynte seg grovt av kolonier og markeder → Tyskland hadde behov for land og det førte til at de måtte ha et oppgjør mot Frankrike og Storbritania

• Alliansepolitikken til landene → trippelalliansen og trippelententen → alle krisene på Balkan og i koloniene ble knyttet til motsetningene mellom stormaktsgrupperingene

• Regjeringen i Tyskland fryktet Russlands opprustning og ville ha en krig før Russland ble for sterkt

• Kapprustningen mellom landene → Den tyske marinen skapte frykt i Russland, Frankrike og Storbritannia → Russiske opprustningen skapte frykt i Tyskland → Gjensidig frykt

• Militærstrategien til landene → alle landene hadde en veldig offensiv strategi → angripe før fienden rakk og mobilisere → når et land mobiliserte var de andre landene nødt til å gjøre det samme

 

Edit:

På følgene kan du vel trekke in Versailles-traktaten?

1. Tyskland mistet områder og kolonier

2. Tyskland fikk all skyld og måtte betale krigsskadeerstatninger

3. Nye stater oppstod → Ø-U delt

4. Folkeforbundet opprettet → ingen kraft

5. Tyskland avvæpnet

Endret av Matias
Lenke til kommentar

jepp, fikk med meg det meste av det der. Takk for uvurderlig vurdering.

 

Hadde eksamen i dag, og presterte å glemme stort sett alt som har med balkan å gjøre, og jeg bytta og om på belgia og polen, så jeg sa at Tyskland måtte gjennom Belgia for å ta Russerne ;)

 

Fikk fire da, og er egentlig fornøyd :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...