Gå til innhold

Lage bildeslideshow til CD

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann,

Finnes det et program som enkelt lager en bildeviser der bildene kildebildene ikke er inkludert? Jeg skal lage en DVD nemlig, og ettersom personvern er litt viktig vil jeg ikke ha bildene liggende rett på platen.

Edit: Til Windows maskiner.

Endret av steffenz
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eller du kan lagre bildeserien som ei exe-fil med gratisprogrammet Irfanview.

...You can also save the current slideshow as self running EXE or SCR file (standalone executable/screen saver). First, create and run a slideshow. Now, if all slideshow options work as you wish, click the Save as EXE/SCR file button. The result file is standalone and can be distributed easily...

Enkelt; Gå til mappa med bildene, klikk snarveien "W" for slideshow, so knappen "add all" (el. dei du vil), huk av for automatisk bildeskift kvart x sekund samt fullskjerm, og til slutt knappen "Save as exe" (event. "Burn to CD" direkte dersom du bruker Nero).

Men å bryte opp ei slik exe-fil klarer nok dei som virkeleg vil det. Men er du nøgd med at 99 av 100 ikkje klarer det so..

Endret av Dabola
Skrevet (endret)

Hei.

Tusen takk skal du ha ;) Skal prøve det ut nå.

Jeg tar naturligvis forbehold om at det er fult mulig, og jeg skulle personlig greid det hadde jeg godt inn for det. Du kan jo også bare ta screenshots og klippe det til om man er desperat.

Men bildene skal på en DVD film som også kan benyttes i PC (med bilder på, for å spare plass). DVD'en skal ut til hele mitt klassetrinn tilslutt, og noen av de der kan nok bryte den opp. Men de gidder somregel ikke.

Er mye jenter som bruker å legge bildene på facebook, myspace o.l. Det er det jeg vil forhindre.

Edit: Det fungerte helt toppers, det eneste som irriterte var at originalplasseringen sto opperst hele tiden. Fant ikke helt ut hvordan du slo det av, så hvordan slår du det av?

Endret av steffenz
Skrevet (endret)

Originalplasseringen sto øvst heile tida? Er ikkje heilt sikker på om eg skjønar kva du meiner. Kan sjølv ikkje IrfanView på fingrane men gjeld det rekkefølga av billeta og det at du må byrja frå scratch dersom du lukker/starter opp att er nøkkelen å lagre fil-navna (dvs rekkefølga) som tekstfil - etter at du har gjort ein del sorteringsarbeid.

Dette siste finnast det tredje program som egnar seg betre (dersom det dreier seg om mange billete). Til dømes Faststone ImageViewer kor du med musa kan dra og slippe miniatyrbilleta (thumbnails) for å endre rekkefølge, og til slutt via Verktøy-menyen "gi valgte bilder nye navn" etter rekkefølge i mappa. Her kan du også for å unngå å overskrive orignialane med ein kommando kopiere dei valgte bilda til foreldre-mappa direkte. So er det berre å opne denne mappa i Irfanview og sorteringa er gjort.

Endret av Dabola

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...