Hayer Skrevet 14. juni 2007 Skrevet 14. juni 2007 Her er koden: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <?PHP $i = 0; $h = $i; $h .= ".txt"; while (file_exists($h)){ $i++; $h = $i; $h .= ".txt"; } if (!file_exists($h)){ $fil1 = $i - 1; $fil1 .= ".txt"; $fil2 = $i - 2; $fil2 .= ".txt"; $fil3 = $i - 3; $fil3 .= ".txt"; $fil4 = $i - 4; $fil4 .= ".txt"; $fil5 = $i - 5; $fil5 .= ".txt"; } $filbane1 = $fil1; $filbane2 = $fil2; $filbane3 = $fil3; $filbane4 = $fil4; $filbane5 = $fil5; $fil1read = fopen($fil1, "r+"); while(!feof($fil1read)){ $filinnhold1 .= fgets($fil1read); } $filinnhold1 = nl2br($filinnhold1); echo "$filinnhold1<br><br>"; /////////////////////////////////// $fil2read = fopen($fil1, "r+"); while(!feof($fil2read)){ $filinnhold2 .= fgets($fil2read); } $filinnhold2 = nl2br($filinnhold2); echo "$filinnhold1<br><br>"; /////////////////////////////////// $fil3read = fopen($fil3, "r+"); while(!feof($fil3read)){ $filinnhold3 .= fgets($fil3read); } $filinnhold3 = nl2br($filinnhold3); echo "$filinnhold3<br><br>"; /////////////////////////////////// $fil4read = fopen($fil4, "r+"); while(!feof($fil4read)){ $filinnhold4 .= fgets($fil4read); } $filinnhold4 = nl2br($filinnhold4); echo "$filinnhold4<br><br>"; /////////////////////////////////// $fil5read = fopen($fil5, "r+"); while(!feof($fil5read)){ $filinnhold5 .= fgets($fil5read); } $filinnhold5 = nl2br($filinnhold5); echo "$filinnhold5<br><br>"; /////////////////////////////////// ?> Problemmet er at den siste .txt filen kommer 2ganger.. Hva har jeg gjort feil? Hvor har jeg gjort feil? (Ps, vet det kan gjøres lettere, men liker å gjøre ting min egen vei)
Ståle Skrevet 14. juni 2007 Skrevet 14. juni 2007 Den koden skjonte jeg _ingenting_ av. Hva brukes den til?
-morten Skrevet 14. juni 2007 Skrevet 14. juni 2007 Han leser innholdet i 5 av de høyest nummererte filene. Men her er feilen: $fil2read = fopen($fil1, "r+"); Skal være $fil2 Men den feilen er typis for "copy-paste-endre-ett-tegn"-kode, og hvis det er din egen vei bør du vel prøve å utvide horisonten litt? Denne koden gjør akkurat det samme: PHP <?php$i = -1; do { $i++; $h = $i.'.txt'; } while (file_exists($h)) $i--; for ($j = 1; $j < 5; $j++) { $fil = ($i-$j).'.txt'; $filinnhold = nl2br(file_get_contents($fil)); echo "$filinnhold<br><br>"; } ?>
Hayer Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Skrevet 14. juni 2007 fix'a det selv. Sry, men hadde litt dårlig tid.. @morten- du er helt på jordet!
Gjest Slettet+142 Skrevet 14. juni 2007 Skrevet 14. juni 2007 -morten hadde vel en mye bedre kode til deg for det du skal. Men file_exist sjekkingen er for dårlig. hvis det er en fil som heter 0.txt og en fil som heter 3.txt, vil 3.txt overskrives...
PHPdude Skrevet 14. juni 2007 Skrevet 14. juni 2007 Til trådstarter: Du bør SERIØST vurdere å lese litt mer teori. Er vant til å se ekstremt dårlig kode her på forumet, men det der tok kaka. Når du begynner å statisk liste opp filler på den måten vitner det om noe fundamentalt manglende... Er ikke noen skjennepreken (har skrevet like dårlig kode en gang jeg og), men et godt råd. Det å sette i gang med prosjekter med litt størrelse før man i det hele tatt kan det mest grunnlegende blir nesten bare å kaste bort tiden. -morten var jo så snill å ga deg et glimrende utgangspunkt for videre læring med koden han postet. Sett deg godt inn i den du, og når du har forstått alt som skjer der kan du kode myyyye mer effektivt Den som tror at han er ferdig utlært er ikke utlært, bare ferdig.
Hayer Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Skrevet 15. juni 2007 @PHPdude LOL, skal aldri bruke dette som et CMS eller noe, er bare for å teste å lære diverse kommandoer, tenkte å begynne på med MySQL litt senere. @mariyo står i topic "(Ps, vet det kan gjøres lettere, men liker å gjøre ting min egen vei)", pga da skjønner jeg kode, og det blir ikke bare copy & paste. Men hvis du forklarer koden til -morten så kansje jeg faktisk skjønner litt mer.. xD
stian90_2 Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 (endret) Hva er det du ikke skjønner med koden til -Morten ? Om du forteller oss det skal vi gledelig forklare deg det Og til alle dere andre som klandrer fyren for elendig kode. Skal selv ikke sitte og si at dette var noen "bra" kode. Men fyren er i begynnerfasen og da må han få gjøre ting på egen måte. Selv om det ikke alltid er beste. Men det viktigste er jo at han skjønner hva han gjør og hva som skjer. Og om han ikke skjønner det letteste og det "dårligste" så kan han ialefall ikke skrive avansert og optimalisert kode. Ser selv tilbake på kodene mine fra da jeg begynnte med PHP og da kan jeg le HØYT. Optimalisering og "avansert" skriving er noe som kommer etterhvert som man skjønner logikken osv.. PS: Ovenfor gjelder for det meste de som lærer av seg selv, og ikke dem som begynner med og lese en bok.. Endret 15. juni 2007 av stianiquniez
Gjest Slettet+142 Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 (endret) Det er forsåvidt jeg ser, kun én person som sier at koden hans er dårlig da Jeg bare nevnte dette med 0.txt og 3.txt for sikkerhetsskyld, slik at det kan optimaliseres[?] Og PHPDude.. Jeg mener jeg har sett langt mer rotete kode enn dette her. Men til topic igjen. Hjelp oss med å forstå hva det er du ikke skjønner, så skal vi hjelpe deg å forstå, slik som stianiquniez sier [edit]: Litt OT til.. Digg signatur, Hayer Endret 15. juni 2007 av Slettet+142
PHPdude Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 @PHPdudeLOL, skal aldri bruke dette som et CMS eller noe, er bare for å teste å lære diverse kommandoer, tenkte å begynne på med MySQL litt senere. Frasen "prosjekter med litt størrelse" kan bety så mangt, men uansett var poenget mitt bare å gi deg et råd om at som nybegynner er det lurt å studere så mye som mulig teori før man går i gang med prosjekter. Tidsbruken kan innspares mangedobbelt i lengden. Det er forsåvidt jeg ser, kun én person som sier at koden hans er dårlig da Jeg bare nevnte dette med 0.txt og 3.txt for sikkerhetsskyld, slik at det kan optimaliseres[?] Og PHPDude.. Jeg mener jeg har sett langt mer rotete kode enn dette her. Jada, jeg har selv skrevet kode som er minst like dårlig før (har vi vel alle...?). Men det betyr ikke at man ikke skal prøve å lære seg bedre metoder! Derfor synes jeg det var dumt av trådstarter å avfeie den mye bedre koden -morten posten som "helt på jordet". Hvis det er noe du ikke forstår så får du heller spørre. Er mange hjelpsomme personer her på forumet
Gjest Slettet+142 Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Med de ordene der, skal jeg ikke si imot deg. - For jeg er absolutt helt enig Sry OT post..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå