Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen matte 10.kl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo fortelje om fotballskoa du kjøpte. At dei var på tilbud, og kor mykje innkjøpsprisen, innkjøpskostnadane osv. var.

 

Du kan og lage oppgaver om kor fort ein person sprig på løpebana. Areal, overflate, volum av tribune sportsdrikk, vekta av ei slegge. Her er det mykje å finne på.

 

Kom sjølv opp i engelsk, og er fornøgd med det ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar, men har noen en ide til hvordan jeg kan legge inn algebra, og ligninger i dette?

 

Tenkte på og lage noe om fotballlag på som skal til norwaycup, med buss, men noen som vet hvor mye sånn ca en buss bruker på mila :p ?

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar
Takk men fant ut av det nå i stad, men det er ikke noen som tilfeldigvis vet diameteren/radiusen på en fotball?

8845245[/snapback]

 

 

 

Det varier nok.

 

 

 

Er det noen som vet hvordan jeg regner ut fart når jeg vet avstand og tid?

 

 

13km = 7min * X

 

Hvordan skal det regnes ut?

Lenke til kommentar

fart = avstand/tid. Det greieste er å ta tiden i sekunder og avstanden i meter. 7 min er 420 sekunder og 13 km er 13000 meter.

 

Farten i dette tilfellet blir da: fart = 13000/420= 31m/s.

Hvis du skal ha svaret i km/t ganger du bare med 3,6 og får 111,6km/t.

Lenke til kommentar

s = avstand

v = fart

t = tid

 

s = vt

v = s/t

 

Du må gjøre alt om til SI-enheter først. Dvs sekunder og meter.

 

13 km = 13000 m

7 min = 7 min * 60 s = 420 s

 

v = 13000 m / 420 s

v = 31 m/s

 

Dette burde du kunne hvis du går i 10. klasse... Helt plain algebra. :)

 

Skal selv opp i fysikk muntlig i morra... Grunnleggende emner i relativitetsteori, kvantefysikk, etc står på lista over ting jeg skal "kunne". :p (3. klasse)

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Dette burde du kunne hvis du går i 10. klasse... Helt plain algebra. :)

 

Skal selv opp i fysikk muntlig i morra... Grunnleggende emner i relativitetsteori, kvantefysikk, etc står på lista over ting jeg skal "kunne". :p (3. klasse)

8846292[/snapback]

 

 

 

Jeg glemmer sånt, men tusen takk :)

Lenke til kommentar

En regel selv mattelæreren sier til oss (enda), er at det alltid lønner seg å gjøre om til vanlige enheter (som f eks meter og sekunder (i stedet for henholdvis kilometer og timer)) før man setter de inn i formler eller begynner å regne med de. Husker du det, blir alt mye enklere for deg. :) Hjelper hvertfall meg.

 

Nå hvordan man utleder Lorentzfaktoren 1/sqrt(1-sqr(v/c)) ved å bruke den generelle logikken av treghetssystemer i relativ bevegelse og loven om at lysfarten er konstant i alle slike... La oss si at jeg håper jeg ikke kommer opp i relativitetsteori. :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...