Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP på 3-400 klienter


Anbefalte innlegg

Har arrangert en del dataparty nå, da med ca 100 deltagere. Nå skal jeg og en gjeng få igang et dataparty med en del fler deltagere.

 

Si at vi får inn 400 deltagere. Hvordan gjør vi det med DHCP? Er det så enkelt som å sette serveren til å dele ut adressene 10.0.0.2 - 10.0.1.254 feks?

Eller legge til et "sett" til hvert subnet.

 

Når jeg har opplevd maskiner i forskjellige subnet, har jeg erfart å ikke oppnå kontakt mellom de to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

400 klienter vil sei at du bør ha pool på omlag 500 IP'er. Da ville eg brukte 10.0.0.0/23 gjerne, og da får du 10.0.0.1-10.0.1.254, eller 510 hoster. Det er det subnettet som kjem nærast 400 klienter.

 

Større subnet vil føre til at en del ting går tregere, t.d sjekking av alle servere i CS, og også å vise pc-lista i windows. Så derfor bør subnet helst vere passelig, og ikkje alt for stort. Så sett følgende:

IP: 10.0.0.1-10.0.1.254 (-til servere o.l.)

Netmask: 255.255.254.0

Endret av vidarlo
Lenke til kommentar
Aha, i see.

Takker!

8797612[/snapback]

Du kan også subnette med vilje, for å segmentere nettet litt. Det kan gi bedre ytelse, og redusere broadcast-trafikken vesentlig. Da setter du med vilje ulike nettmasker på ulike deler av nettet. Det fører til at du må ha en ruter mellom dei ulike delane, altså en pc med i begge subnett, eller en anna type ruter.

 

Uansett så er broadcasttrafikken bare irriterande, ikkje belatande, når det er snakk om 400 pcer.

 

Ei anna mulighet er jo å få switcher til å droppe SMB-broadcasts og slikt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...