Gå til innhold

Tips til bilder på fødestuen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal bildene dine skille seg fra de besteforeldrene og tanter tar med sine kompaktkamera bør du velge lyssterke objektiv og sette ISO slik at du får akseptable lukkertider. Naturlig lys m.a.o. Er det ikke mulig, bruk ekstern blits (om du har) og rett den mot tak eller vegger. I nøden får du bruke intern blits. Småttisen blir ikke nevnværdig plaget av en blits eller to, men skal du ta masse bilder er det langt fra ideellt.

(hold en viss avstand...blitslys 50cm fra øynene er ikke bra for noen og en hver)

 

Om du kan, dra ungen/tralla med deg bort til et vindu og benytt deg av dagslys fremfor lysstoffrør. Glemte jeg å si at du bruker RAW-format..!?!

 

Et eksempel her. 3 dager gammel pode.

Foran stort vindu. f/5.6, 1/50s ISO 400

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Skal bildene dine skille seg fra de besteforeldrene og tanter tar med sine kompaktkamera bør du velge lyssterke objektiv og sette ISO slik at du får akseptable lukkertider. Naturlig lys m.a.o. Er det ikke mulig, bruk ekstern blits (om du har) og rett den mot tak eller vegger. I nøden får du bruke intern blits. Småttisen blir ikke nevnværdig plaget av en blits eller to, men skal du ta masse bilder er det langt fra ideellt.

(hold en viss avstand...blitslys 50cm fra øynene er ikke bra for noen og en hver)

 

Om du kan, dra ungen/tralla med deg bort til et vindu og benytt deg av dagslys fremfor lysstoffrør. Glemte jeg å si at du bruker RAW-format..!?!

 

Et eksempel her. 3 dager gammel pode.

Foran stort vindu. f/5.6, 1/50s ISO 400

8786783[/snapback]

 

 

Takk for tips! Regner med å ta bilder med høy ISO (400 er sikkert bra) og skal forsøke å unngå blitz. Skal også sørge for å ta bilder i RAW.

 

Flott bilde forresten! Slike bilder blir veldig bra i svart-hvitt. Håper jeg får til minst ett skikkelig godt bilde.

Endret av thunderstorm77
Lenke til kommentar

Direkte blitz blir ikke bra, og er vel ubehagelig. Du kan vel høre med fødestuen om de har noen regler for slikt. Hvis ikke ville jeg tatt med min utmerkede minisoftbox fra Fotovideo, og blitz på lav styrke, med off-shoe cord. Ev en Omnibounce, på lav styrke.

 

Om det er regler er det vel dagslys fra vinduet som er tingen. Om du trenger et lyssterkt objektiv er det vel 50mm, 1.8 eller 1.4 som gjelder, avhengig av hvor mye du legger i det. Uansett er dette kjekke objektiver å ha når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Takk for tips - Ikke lenge til jeg er i samme situasjon :)

8788376[/snapback]

 

Ja takk for gode tips. Vurderer sterkt å kjøpe et nytt objektiv for anledningen, f1.4 eller f1.8. Har i dag kun et all-round zoom-objektiv (pluss det kit-objektivet som fulgte med 30D) som sikkert fungerer ok, men ikke utmerket. Ser på f1.4 USM, men hadde ikke planer å bla opp 3.000,- for det nå, og f1.8 ser ut til å være uskarpt ved større blendere.

Lenke til kommentar
Iflg bruksanvisningen til mitt D70s så skal man ikke bruke blits når man tar bilder av nyfødte barn/babyer grunnet fare for øyeskade. Nå er dette jo muligens et forsøk på å beskytte seg mot søksmål fra ivrige advokater i USA, men det er vel uansett greit å tenke litt på før man blitser i vei.

8787098[/snapback]

 

Blits er ikke skadelig iflg. de på nyfødtintensiven her i Fr.stad.

Jeg fikk tvillinger og var der i 14 dager.

Her er det et eksempel på nyfødtbilde med blits rettet i taket:

b_284770.jpg

 

Mvh

Ståle Tvete

Lenke til kommentar

Man kan desverre ikke bare bestille dagslys på sykestuen ettersom disse småskapningene er utstyrt med vilje (som tiltar svært raskt) lenge før de stikker ut hodet. Og når de er på vei ut går det ofte svært så raskt for seg. Tiden det tar føles som små evigheter, men viser seg å være alt for kort for en ivrig og kanskje litt uerfaren fotograf.

 

Sørg for å ha ferske batterier, og gjerne et ekstra sett med deg, for når lyset er dårlig, farten stor og batteriene på hell, blir det fort dårlige- om noen, bilder på deg. Autofokusen min slet forferdelig under forholdene, og hadde det ikke vært for RAW-formatet hadde det neppe blitt noe brukende bilder før vasking, veiing og påkledning.

 

Her er min historie (med bilder) - fra når "bomben smalt til det hele var over", og vårt nye liv som foreldre begynte..

 

For de som tåler et litt alternativt motiv fra (etter) en fødsel, så har jeg et hvor en viss farge er redusert fra det overveldende til det mer tolererbare..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...