Gå til innhold

Problemer med AF:S Kamera?


Anbefalte innlegg

Som sagt, det er noe galt med autofokusen min.

Når jeg setter f.eks glass på et bord og slår på AF, så vill ikke den fokusere på objektet. Den går bare fram og tilbake(fokuseringen) Jeg aner ikke hva som er galt, jeg tror det er neppe objektivet jeg bruker, for jeg har prøvd den på en annen kamera og der funker det fint :S så hvor ligger feilen her? I kamera? hvis jeg ikke husker feil så gjorde jeg noe med instillingene, men jeg vet ikke om det kan være problemet? ifso hvilken instillinger er det man fikser på AF?

 

Beklager, hvis denne tråden har havnet på feilsted:S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du holder kameraet for nært motivet vil ikke kameraet klare å fokusere, og det vil kanskje oppleves slik som du beskriver det. Vet ikke om du har kompaktkamera eller speilrefleks, men hvis du har kompaktkamera har det kanskje en makrofunksjon (typisk en knapp med en hvit blomst på) som du kan skru på for nærbilder.

Lenke til kommentar

Har en 70-200 objektiv og canon 400D..

Men jeg tror neppe det er noe med objektivet eller at jeg står for nærme(nei jeg står ikke nærme objektivet).

 

men, jeg har en liten dott(støv:S) inni kamera som jeg har hatt i noen par dager, som har kommet inni kamera.. kan det være problemet til at af ikke klarer å fokusere?

 

har ikke no linse fjerner akk nå hvor jeg er så jeg vet ikke om det kan være det som er problemet.. men ja:)

Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications

 

I følge dette så har det objektivet (om det er det samme?) en minste fokuseringsavstand på 120 cm... Jeg vet at noen 70-300mm-objektiv har så stor nærgrense for fokusering som 150 cm... Er du helt sikker på at du ikke har stått for nærme motivet med objektivet?

8776283[/snapback]

 

tja, jeg vet ikke helt. Jeg har prøvde med fokus og uten.. når jeg hadde MF så kunne jeg se motivet skarpt og tydelig, men så fort jeg slo på autofokusen så ville den ikke fokusere på motivet, den ikke bare fram og tilbake(colakork)

 

Jeg har også prøvd på avstand(1-2meter) med af og mf, og fikk det samme resultatet. jeg prøvde også med objektivet som fulgte kamera, og fikk det samme resultatet da å

:S

 

kan jo også gå til photobutikken, men har ikke så særlig lyst til å ponge ut penger, med mindre noen som vet hva som kan være problemet. :)

Lenke til kommentar

Det er enkelt å finne ut om avstanden er problemet. Prøv på 10 meters avstand.

Det er helt vanlig at autofokus vandrer fram og tilbake om den ikke finner fokus. Det kan skje hvis motivet er for nært kameraet, hvis motivet er helt kontrastløst eller hvis det er for mørkt. Gå utendørs og prøv å ta bilde av huset, sliter autofokusen da også?

Lenke til kommentar

mm, den fokuserer fram og tilbake, det kan også hende at den finner motivet, men tar den bilde nei:(

 

Tror det er noe galt med kamra,for det funker greit på 5D:( det er ikke noe instillinger for AF, som jeg har kanskje klart å tukla med ?

Endret av laffe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
mm, den fokuserer fram og tilbake, det kan også hende at den finner motivet, men tar den bilde nei:(

 

Tror det er noe galt med kamra,for det funker greit på 5D:( det er ikke noe instillinger for AF, som jeg har kanskje klart å tukla med ?

8782214[/snapback]

 

Hadde vært interressant å fått vite åssen det ligger ann.. Fant du feilen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...