Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

POST feiler etter endring i BIOS


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har byttet noen komponenter, blant annet HK (Asus P5B dlx). Jeg satte delene på plass, og fyrte opp. Det gikk greit. Kom inn i BIOS, og endret bootrekkefølgen til CD som valg #1 (skal legge inn XP på nytt). Jeg trykket F10 (save&exit), og skjermen ble svart. Jeg slo av maskinen, og fikk så en BIOS feil-bib-kode. Feilkoden/bipet antyder at det er noe feil med minnet (en lang og tre korte, jamfør denne siden http://bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm). Nå er det absolutt ingen signal til skjerm, og jeg kommer da selvfølgelig ikke inn i BIOS. Minnet jeg har et OCZ DDR2 PC2-6400 ATI CrossFire, mens GPU er et 8800GTS.

 

1: Kan det være en konflikt mellom det forholdet at jeg har sk CrossFire-RAM og Nvidia-GPU?

 

2: Jeg har tatt ut brikkene, forsøkt en og en samt byttet plass på de, men samme feil oppstår. Kan det være at det er feil på brikkene?

 

3: Kan feilen ha noe som helst å gjøre med endringen jeg gjorde i BIOS (kan ikke tenke meg det, men...)

 

4: Har dere noen forslag til løsning?

 

HW for øvrig: PSU: Gamexstream 850W og CPU: E6400

 

Edit: Har tatt Clear CMOS, uten at det forandret saken.

Endret av Futelva
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten oppdatering: Når jeg om hjem fra jobb i dag fikk jeg faktisk frem et bilde og en melding på skjermen (i motsetning til i går). Meldingen som kom var: "CMOS settings wrong. Overclocking failed! Please enter setup to re-config. F1 setup F2 default values"

Jeg trykket F1, og ingen ting skjedde. Jeg startet på nytt, og da kom ikke noe som helst bilde frem på skjermen.

 

Kan noen av dere tyde noe ut av dette? Jeg stusser litt på melding knyttet til overklokking, siden systemet er sprell nytt, og følgelig heller ikke klokket (fra min side) på noen som helst måte.

 

Og, hvorfor kom det frem et bilde på skjermen i dag i motsetning til i går? Strømkabelen var forøvrig koblet i fra i løpet av natten og i dag.

 

Alle forsøk på hjelp mottas med stor takk.

 

EDIT: Kan flashing av BIOS være en løsning? Må inrømme at jeg har gått tom for ideer.

Endret av Futelva
Lenke til kommentar

Hei,

 

La inn søkeordene "P5B overclocking failed" og fikk ganske bra med relevante treff. Kan virke som om det er andre der ute som har samme problem som deg, hvis det er noen trøst! ;)

 

En av treffene som kanskje kan være til hjelp er denne:

 

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

 

Kan det være spenningen på minne?

 

EDIT: I tillegg står dette i manualen din på side 2-14 at pga begrensninger i chipset vil DDR2-800 minnebrikker med CL4 bli satt ned til DDR2-667. Kan vel være noe å sjekke?

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...