wan Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 (endret) Er litt fastlåst her. a:hover { color: #fff; background-color: #4A75BB; } Problemet er at denne effekten påvirker a-linkene i Lightbox. Jeg vil kun ha hovereffekten gjeldene for 1 , 2 , 3-linkene. Er ikke særlig erfaren med CSS ennå, så jeg trenger hjelp. Har vedlagt to bilder som en hjelp til den som kan hjelpe. Hva gjør jeg her? Endret 29. mai 2007 av wan
Ståle Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 legg 1 2 og 3 inn i en <div> feks sa ka n du bruke: #dindiv a:hover { color: #fff; background-color: #4A75BB; }
wan Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Skrevet 29. mai 2007 legg 1 2 og 3 inn i en <div> feks sa ka n du bruke: #dindiv a:hover { color: #fff; background-color: #4A75BB; } 8735211[/snapback] Takk for raskt svar Ståle! Er dette ok? <h1> Bilder </h1> <div id="bilder"> <a href="images/bilde.jpg" rel="lightbox[roadtrip]"> 1 </a> <a href="images/bilde2.jpg" rel="lightbox[roadtrip]"> 2 </a> </div> #bilder a:hover { color: #fff; background-color: #4A75BB; }
Kim T Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 (endret) er vel ikke helt fan av å bruke så mye divs. I allefall ikke til dette. Hadde ikke en <span> klasse fungert utmerket på disse linkene da? noe ala dette: <!-- Html: --> <span class="linker_galleri"><a href="link til bilde">her kommer navnet på linken</a></span> /****** CSS: *******/ .linker_galleri { her kommer resten av stilen til linken; } kim Endret 29. mai 2007 av kimthoma
Ståle Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Det kan vel ogsa ga, og er kanskje mest semantisk riktig. Jeg vet ikke. Begge virker na ihvertfall
Kim T Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 satt her og tenkte litt mulig jeg også faktisk kom med vranglære. Mulig det er mulig og enda mer riktig å legge klassen på a tag'en. da blir det slik: <a href="linken" class="link_galleri"></a> .link_galleri { color: #FFFFF; osv.... } Kim
Arve Systad Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Om det kun er eit fåtall, faste lenker som skal endrast på er det like greit å gå for den siste løysinga til kimthoma - å legge ein klasse på kvar link, istaden for å legge eit element rundt lenkene til å gjere same jobben. Om det derimot er automatisk genererte lenker, der det kan vere eit variabelt antall lenker i lista, vil det bli lettare å legge eit element rundt heile lista og gjere det på den måten som først vart presentert, dòg med SPAN i staden for DIV, grunna at DIV er eit blokkelement.
wan Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Skrevet 29. mai 2007 Dette funket heller dårlig. Er nok jeg som roter fælt.. <a href="images/bilde1.jpg" class="bilde" rel="lightbox[roadtrip]"> 1 </a> .bilde { a:hover color: #fff; background-color: #D00A05; }
eigan Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 (endret) Fjern a:hover Jeg tror den løsningen med class, vil passe dårlig, fordi du skal bruke hover. Du kan ikke ha .bilde a:hover, for .bilde er a... Litt dårlig forklart, men men. Du skal ikke plassere andre ting inni {} enn ting som skal definere utseenden.. Så, derfor skal du fjerne a:hover, og heller plassere den etter .bilde, dog det vil ikke fungere... EDIT: Så du ikke gjør den samme feilen... <span class"bilde"><a href=#">link1</a></span> ##CSS ##### .bilde a { bildets stil } .bilde a:hover { Når musen går over.. } Endret 30. mai 2007 av Einar
Lowet Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 Er litt fastlåst her. a:hover { color: #fff; background-color: #4A75BB; } Problemet er at denne effekten påvirker a-linkene i Lightbox. Jeg vil kun ha hovereffekten gjeldene for 1 , 2 , 3-linkene. Er ikke særlig erfaren med CSS ennå, så jeg trenger hjelp. Har vedlagt to bilder som en hjelp til den som kan hjelpe. Hva gjør jeg her? 8735177[/snapback] Jeg pleier å bruke class attributet på mine linker og sen referere til dem i CSS. a.link1:link {css-code...} a.link1:visited {css-code...} a.link1:active {css-code...} a.link1:hover {css-code...} a.link2:link {css-code...} a.link2:visited {css-code...} a.link2:active {css-code...} a.link2:hover {css-code...} <a class="link1" href="url...">link1</a> <a class="link2" href="url...">link1</a> Det plier å funke bra det.. // Peter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå