Gå til innhold

Får dere ulyd i PSU ved bruk av 9500/9700?


Keiso

Anbefalte innlegg

Siden veldig mange ser ut til å ha skaffet seg ATi kort nå, så lurte jeg på om jeg kunne spørre dere 9500/9700 eiere en ting:

 

Får dere noe ulyder i PSUen ved bruk av 9500/9700 kort?

 

Jeg har et 9700 Pro BBA, men det er noe slags forstyrrlse mellom kortet og PSUen min, slik at det oppstår ulyder. Nærmere forklart er det lyd fra spolen inni PSUen som kan oppstå av mange årsaker, men denne lyden er høyfrekvent og er jaevla plagsom.

 

Dette oppstår bare når kortet er koblet direkte til PSUen. Ingen lyder for andre grafikkort jeg har (f.eks. 9000 Pro) som ikke trenger ekstern strømforsyning. Har prøvd både Enermax PSU og Zalman PSU, og lyden var hos begge PSU, høyere hos Zalman sin.

 

Tror ikke man legger mye merke til den på en vanlig maskin, men jeg har en nesten total lydløs PC (eneste som lager lyd nå er vifta i PSUen, alt annet er lydløs, helt seriøst!).

 

Så jeg lurer på om noen av dere har lagt merke til noe lignende?

 

Uansett, godt nytt år alle sammen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Ati 9700 pro kortet, har ingen høyfrekvent lyd.

Har også så si lydløs maskin, og når jeg stopper psu vifta helt (ca 3sekunder) hører jeg det låter ganske stygt fra psu'n men da må jeg liksom høre godt etter.

Har ikke prøvd på skifte graff.kort. men det skal jeg prøve. :wink:

Lenke til kommentar

Kan vel tenkes at

 

1) Grafikk-kortet produserer mer varme enn eldre grafikk-kort og dermed fører til at vifta i psu'n må jobbe hardere (hvis du har en som varierer ut i fra tempen i kassa)

 

eller

 

2) Grafikk-kortet drar merkbart mere strøm (og det gjør det jo siden det trenger egen strømkabel) enn tidligere og dette fører til mer belastning på psu'n.

 

Har en 9700pro selv og forholdsvis stille masking, men har ikke lagt spesielt merke til økt støynivå.

Lenke til kommentar

Oi, tusen takk for alle svar så langt.

 

Men jeg må bare understreke en ting: Det er IKKE viftestøy jeg hører :)

 

9700 Pro kortet mitt har ikke vifte lenger. Og jeg stoppet viften i PSU da jeg skulle finne ut hvor lyden kom fra. Og ellers er det ikke noe vifte i PCen min.

 

De to strømforsyningene jeg har, er Enermax 350W og Zalman 300W. Begge er av rimelig høy kvalitet.

 

Men siden dere som har Sapphire versjonen ikke hører noe, så lurer jeg på om jeg skal prøve et kort fra dem og høre.... vel, for vente med det til Nvidia kommer ut med GeforceFX. Håper da at 9700Pro prisen faller ytterligere.... :)

 

Kjetil Lura: Jeg var redd det var noe sånt. Er vel ikke stort jeg kan gjøre bortsett fra å bytte PSU igjen.....

Lenke til kommentar

Ja, høyfrekvent som bare fXXn, gir meg hodepine etter en stunds bruk.

 

Og nei, jeg har ikke opplevd dette før jeg benyttet av meg Radeon 9700 Pro, som trenger ekstern strømforsyning. 9000 Pro kortet mitt som ikke trenger det, lager heller ingen høyfrekvent lyd i PSU.

 

For info, jeg kjører:

P4 2,4 GHz 533

ASUS P4B-533 (toppversjonen)

Apacer 512 MB DDR 333Mhz CAS 2.5 (kjører de nå på 266 CAS 2)

1 x CDBrenner

1 x DVD 117

1 x WD 120GB SE

1 x Santa Cruz lydkort.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...