Petterahl Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 (endret) Hei! Har ett Nikon D70 med 18-70 kit'et. Lurer litt på ang. blenderpri. (A), der f3.5 er minst(størst), mens f32 er størst(minst). Tror det var f32, men er ikke helt sikker, har det ikke foran meg nå! Det var vel slik at f3.5 ga liten dybdeskapet, mens større(mindre) blender ga stor dybde. Leste forresten litt om dybdeskarphet her på akam.no og leste litt om at det ikke var store forskjellem mellom f20-f32. Derfor lurer jeg på hvordan mitt kamera oppfører seg med tanke på liten blender. Hva vil lønne seg hvis jeg tar bilde av naturen, eller når jeg tar portrett? Regner med at jeg burde ha minst mulig blender hvis jeg skal ha stor dybde, mens størst mulig blender når jeg skal ta portrett. Hva vil det være stor forskjell på f20 og f32? Ett kjapt spørsmål til: Tror vi har hatt kamerat i ca. 3 år nå, burde vi da ta rens på det? Hvor mye koster evt. det? Tusen takk for svar Endret 25. juni 2007 av Petterahl
anderfo Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 (endret) Det er vel egentlig objektivet, ikke kameraet, som avgjør hvilke blenderåpninger du har å velge blant, og som også avgjør hva dette valget resulterer i. Generelt vil en liten blenderåpning gi større dybdeskarphet, noe du selv kan merke hvis du er nærsynt og må knipe sammen øynene (myse) for å se skarpere. Men hvis du bruker for liten blenderåpning kan du få problemer med ulike optiske fenomener (diffraksjon, stjerneformete lyskilder etc) som du ofte vil unngå, så å bruke aller minste blenderåpning er ofte ikke anbefalt. De fleste objektiver tegner skarpest rundt f/5.6-f/11, men dette varierer fra objektiv til objektiv. Største blenderåpning er ofte litt mindre skarp. Tips til portrett: Bruk stor blenderåpning. Årsaken er at du ønsker uskarp (=mindre forstyrrende) bakgrunn. Fokusér på øynene! Tips til naturbilder: Spørs hva det er snakk om. På nærbilder av dyr og fugler ønsker du ofte uskarp bakgrunn og skarpt motiv, da er stor blenderåpning lurt. Hvis du ønsker landskapsbilder vil du antakelig ha hele landskapet skarpt, altså trenger du liten blenderåpning. Men du trenger ofte ikke å blende ned lenger enn til f/11-f/15 et sted.. Om dere trenger å rense kameraet er avhengig av hvor reint det er. Hvis dere kun har ett objektiv har dere antakelig ikke fått så mye støv inn i kameraet heller, for det er først og fremst objektivskifting som medfører slikt. Prøv å ta bilde av noe ensfarget (f.eks. en hvit vegg) med minste blenderåpning (største dybdeskarphet) og se om du ser flekker på bildet. Endret 29. mai 2007 av anderfo
Anew Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Jeg vil bare understeke det anderfo nevner om diffraksjon. Diffraksjon vil gjøre at du ved f/22 har redusert skarphet sammenlignet med f/11. Ved f/32 vil diffraksjonen være så kraftig at man knapt kan snakke om skarphet lenger. Nedbelnding forbi f/11 bør kun gjøres untaksvis, om du virkelig må skvise ut litt ekstra dybdeskarphet. Skal du under f/16 bør du være helt desperat.
Petterahl Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Skrevet 29. mai 2007 Ok, tusen takk for svar. Var det jeg var ute etter!
anderfo Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Om du er interessert: Her er forklaring og eksempler på diffraksjon; http://www.earthboundlight.com/phototips/d...-apertures.html http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...photography.htm
Petterahl Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Skrevet 3. juni 2007 Bare ett kjapt spørsmål til: Hvor sjekker jeg hvor mange bilder jeg har tatt?
anderfo Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Bare ett kjapt spørsmål til: Hvor sjekker jeg hvor mange bilder jeg har tatt? 8775249[/snapback] Det står i EXIF-infoen, under navnet "Total Number of Shutter Releases for Camera" i "Makernote (Nikon)". Hvis du ikke får det fram i de programmene du har, kan du laste ned Opanda IExif, der får du det fram. Min teller har kommet til 18790 nå.
Petterahl Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Skrevet 3. juni 2007 Okay, tusen takk for svar! Fant antallet ved hjelp av programmet, skjønte ikke helt hvordan jeg ellers skulle finne det. Har til nå ca. 8000 eksponeringer!
anderfo Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Anbefaler også IExif-plugin til Firefox. Det gjør at du enkelt kan høyreklikke på bilder på internett og få opp EXIF-infoen hvis den er der. (Om det finnes tilsvarende plugin for andre nettlesere vet jeg ikke)
ovrebekk Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Enda et tips til portretter. Zoom helt inn til 70mm, og sett blender så stor som mulig ( f4.5 ). Når du zoomer helt inn blir dybdeskarpheten enda mindre, og i tillegg er 18-70mm-objektivet utrolig skarpt på 70mm så det gjør seg overraskende bra til portretter.
Kristallo Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 Opanda IExif fungerer med Internet Explorer sånn at man kan se Exif informasjonen på internettbilder.
Petterahl Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Skrevet 23. juni 2007 (endret) Nå har jeg tatt bilde av en hvit og blå vegg med minste blender, og ser at jeg har endel støv der.. Kjipt, men sant.. Hvordan kan jeg rense det? Ligger det forresten på spelet eller hva? Legger til bilder! Endret 23. juni 2007 av Petterahl
Petterahl Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Skrevet 24. juni 2007 Hehe, nei ikke akkurat. Det var heller ett dårlig "prøvehvitveggbilde".
Black Star Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 Du vil alltid oppleve litt støv om du bruker minste blender og tar bilde av en ensfarget, lys flate. En blå himmel er ofte det beste valget, da vegger og andre hvite flater kan ha støv eller flekker i seg selv, som lurer deg når du ser etter støv. Det støvet du ser på bildene dine der, er nesten noe du må regne med. Det er så godt som umulig å se på de fleste andre bilder, spesielt når du tenker på at du sjelden bruker minste blender. For det er på minste blender at du lettest ser støvkorn. Jeg tror dette støvet vil forsvinne når du bruker mer "normale" blenderåpninger. Men om det irriterer deg å vite at de er der (kjenner til det selv), så kan du prøve å blåse de vekk med en blåsebelg (IKKE bruk komprimert luft). Det kan jo fjerne det du har, men samtidig kan det føre til at andre støvkorn legger seg på sensoren. Uansett, helt klinisk rent for støv, kan du ikke forvente at en sensor er.
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 Hvis du vil vite hva som virkelig er støv på sensor, og hva som ikke er det, kan du prøve følgende fremgangsmåte: Du stiller kamera inn på en litt lang lukkertid, f.eks. et sekund. Så beveger du kamera i ring over et lysbord. Da vil støvflekken vise seg som "striper". Selv har jeg 3 støvkorn som har klistret seg fast til sensor. I alle fall hadde jeg det sist jeg sjekket. De tre støvkornene gir jeg blaffen i foreløpig, men forsøker å unngå flere ved å blåse av sensoren inn i mellom med en ørepumpe fra apoteket. De av de tre kornene som vises på bilder med ensartet farge fjerner jeg med spothealing-brush i Lightroom eller PS.
Black Star Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 Du stiller kamera inn på en litt lang lukkertid, f.eks. et sekund. Så beveger du kamera i ring over et lysbord. Da vil støvflekken vise seg som "striper".For å klargjøre det litt (jeg stusset litt selv når jeg leste dette). Når du beveger kameraet på lang lukkertid over et lysbord: Støv/flekker på lysbordet vil opptre som streker eller bli visket ut Støv på sensoren vil ikke bli til streker eller visket ut. Da ser du lett hva som er støv på sensor.
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 Man ser forskjell på dem fordi støvkornene er veldig myke, i forhold til streken som kommer fra støv på lysbordet som er i fokus. Dessuten er de mye større, siden ørsmå støvkorn ikke synes likevel. Slikt har nok en gjennomsnitts sensor millioner av.
Petterahl Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Skrevet 24. juni 2007 For å klargjøre litt hva jeg har tatt bilde av: Begge bildene er av himmelen, ett av skyer og det andre av en blå himmel. Begge er har 70mm og største blender (dvs. f29), og iso 200. Så dere mener at jeg ikke trenger å bry meg om det? I så fall, veldig greit for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå