Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter bare av og til


Anbefalte innlegg

Dette opplegget er vel strengt tatt mer plagsomt enn et reelt problem, men jeg synes det er ganske unikt, så spør her:

 

Om morgenen, når maskinen er kald, kommer den seg ikke lengre enn til winlogon skjermen, før skjermen blir svart.

Jeg trykker reset, og den starter opp helt fint.

Jeg kan slå den av i løpet av dagen, og den starter opp helt fint.

 

I dag stoppet den i bootscreenen, så det kan se ut som noe er i gjære.

 

 

Har en helt stock E6600, med asus P5N-E SLI. Ram'en satt til unlinked, og bushastighet satt til 1200 på x9 multiplier (2700mhz), men det har ikke bydd på problemer før i det siste, selv om ingenting av specs har forandret seg.

 

Noen ide om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å klokk ned til stock hastighet/spenning og se om det hjelper. Du kan også kjøre f.eks. memtest86 og prime95 for å se om cpu er ustabil de gangene du kommer inn i Windows.

 

Litt merkelig at den ikke vil starte når den er kald, man skulle jo tro den ville vært mer stabil da. :hmm:

Lenke til kommentar

Har prøvd, har spenningen satt på auto nå, og samme problem om jeg kjører 2,4 til 3,2 ghz.

 

Sannsynligvis ikke ustabilt (orthos 3t, før jeg måtte skru av av andre grunner enn feilmelding)

 

Skjermen min er en rimelig gammel CRT, og lager en lyd man finner på gamle tv'er (høyfrekvent skurrelyd). Siden datamaskinen kjører selv om jeg ikke har bilde under oppstart, kan det tyde på at feilen kan ligge i skjerm/skjermkort?

 

Dette er bisarrt.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Hatt lignende problem med en helt annen cpu og hovedkort, oppstart er avhengig av temperatur og fuktighet. Reset to-tre ganger må ofte til.

 

Maskinen som sliter litt med dette har mange disker og cd-spillere, og et litt lite power som sliter med power-good når det er dårlig vær... Sjekk poweret ditt, selv om det skal være kraftig nok kan det hende at en linjer er overbelastet. Ved å bytte om på kabler fra power til f.eks. diskene kan en linje få litt mindre belastning og ennen litt høyere og maskinen vil starte oftere.

 

Hvis dette hjelper på ditt problem som er sannsynligvis en invistering i et kraftigere power en god måte å bruke noen feriepenger...

Lenke til kommentar
Hatt lignende problem med en helt annen cpu og hovedkort, oppstart er avhengig av temperatur og fuktighet. Reset to-tre ganger må ofte til.

 

Maskinen som sliter litt med dette har mange disker og cd-spillere, og et litt lite power som sliter med power-good når det er dårlig vær... Sjekk poweret ditt, selv om det skal være kraftig nok kan det hende at en linjer er overbelastet. Ved å bytte om på kabler fra power til f.eks. diskene kan en linje få litt mindre belastning og ennen litt høyere og maskinen vil starte oftere.

 

Hvis dette hjelper på ditt problem som er sannsynligvis en invistering i et kraftigere power en god måte å bruke noen feriepenger...

8720053[/snapback]

 

Hm, jeg byttet skjermkort for litt siden, noe jeg glemte å nevne i den forrige posten, til et vesentlig mer strømkrevende skjermkort, uten at jeg kan huske at problemet begynte AKKURAT da, er det rundt tiden da jeg byttet.

 

Noe vesentlig informasjon, jeg vet.

 

Har kun en disk (sata2), en floppy, og en dvdrom(sata), samt et 8800 320mb GTS, og driver opplegget på en slik:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322198

 

Skulle vel være nok?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Har helt samme problem som deg, men hos meg så får jeg svart skjerm selv om pc'en er varm. Har også lagt merke til at hvis jeg har en DVD plate i så er det pent umulig å få den starta, men straks jeg tar den ut så starter den på første forsøk.

 

Har forresten samme strømforsyning og skjermkort som deg

Lenke til kommentar
Har helt samme problem som deg, men hos meg så får jeg svart skjerm selv om pc'en er varm. Har også lagt merke til at hvis jeg har en DVD plate i så er det pent umulig å få den starta, men straks jeg tar den ut så starter den på første forsøk.

 

Har forresten samme strømforsyning og skjermkort som deg

8722986[/snapback]

 

 

Dette er sjukt.

 

I dag var det ca 5 grader varmere enn normalt her i byen, og pc'en starta på første forsøk.

 

Har ikke dvdproblemet selv, håper ikke dette blir verre.

 

Noen som har noen ide om hvor problemet ligger, da det ser ut til at flere er rammet av dette, dvs før jeg blåser en tusenlapp på en ny strømforsyning?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Det finnes en del verktøy man kan kjøpe som tester strømforsyningen, vanlig med at slike sitter bl.a. på pci-bus-en og kan gi info om 3.3v, 5v og 12v spenningene på de ulike linjene. En slik er kjekk å ha når man bygger eller reparerer PC'er i stor stil, men koster nok mer enn et nytt power.

 

For deg er den enkle testen å starte maskinen med kun skjermkortet i, så med kun en disk og så videre. Så kan du forsøke å bytte om på kablene, du kan ha flaks å finne en variant som virker det meste av tiden. Sannsynligvis er nytt power den eneste løsningen som vil bli stabil hvis dette er årsaken.

 

Edit: Poweret ditt burde holde, forsøk bytte-rundt-på-kabler-trikset, bruk flest mulig av utgangene på poweret slik at alle linjene blir belastet.

 

Edit 2: Mye billigere enn jeg trodde: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326866&view=detailed

Endret av snurr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...