Gå til innhold

Minne mitt kjører på 400Mhz


Kuuket

Anbefalte innlegg

Minne mitt kjører på 400Mhz, men det er brikker som egentlig skal kjøre på 1066Mhz.

Kan dere hjelpe meg med og få de litt høyere?:p

Mvh Stefan

 

EDIT:

HK: Asus Striker Extreme.

Ram OCZ DDR2 2048MB Reaper Heat Pipe PC2 8500

Endret av PoWerRaZer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært vanlig å forveksle MHz med MT/s (MegaTransfers pr sekund). Husk at siden minnet er såkalt Double Data Rate så vil ekstern "frekvens" alltid være det dobbelte. Tallet man får i CPU-Z må altså dobles for å finne antall MT/s.

 

@ eckmann:

 

Brikkene dine kjører *nesten* på den hastigheten de er ratet til, nemlig 500 MHz. Men det er litt merkelig at ikke CPU-Z kjenner dem igjen som PC8000, men bare PC6400. Det vises også under SPD-taben, hvor tabellen ikke går lenger enn til 400 MHz :hmm:

 

Edit: Ser at det står DDR2-1000 under "part number", så da er de vel delvis identifiserte. Programmet klarer visst ikke å bestemme seg helt...

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Det er svært vanlig å forveksle MHz med MT/s (MegaTransfers pr sekund). Husk at siden minnet er såkalt Double Data Rate så vil ekstern "frekvens" alltid være det dobbelte. Tallet man får i CPU-Z må altså dobles for å finne antall MT/s.

 

@ eckmann:

 

Brikkene dine kjører *nesten* på den hastigheten de er ratet til, nemlig 500 MHz. Men det er litt merkelig at ikke CPU-Z kjenner dem igjen som PC8000, men bare PC6400. Det vises også under SPD-taben, hvor tabellen ikke går lenger enn til 400 MHz :hmm:

8705208[/snapback]

 

De kjørte på 400 tidligere, før jeg endret litt i BIOS, var vel egentlig det som fikk meg til å stusse. Tanken om at jeg måtte doble streifet meg et lite øyeblikk, men tenkte det var best å spørre noen som kanskje har litt mer peiling enn meg.

 

Edit 1: Lurte også et øyeblikk på om jeg kanskje hadde fått feil minne, men i "part number" står det jo vitterlig CL4-4-4-DDR2-1000 (Jeg linket 1000 til 1000Mhz :p).

 

Edit 2: Glemte å nevne at jeg også har oppdatert BIOS til 1102

 

Edit 3: Leser guiden...

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Ok, jeg har Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4, Kit w/two matched HyperX 1024MB LL

 

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322261

 

Hoved Kort:

Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

 

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329410

 

 

Stussa litt når det stod i CPU-Z frequenzy 333, og at det var PC 5300 istede for 6400.

 

Gikk inn i Bios, satt MHZ på rammet fra 633 eller hva det var til 800 MHZ, har jeg gjort rett da? Bilder etter jeg tok det til 800 MHZ i bios:

 

bildeuq5.th.jpg

 

800 MHZ er jo det det orginalt skal være ikke sant? Håper jeg har gjort rett!

 

Minne ligger IDLE på 44 C

Endret av Xtri
Lenke til kommentar

Ja, tallet som står i CPU-Z må alltid dobles for å finne ekstern datarate - antall MegaTransfers pr sekund. Dette kalles ofte for MHz, selv om det egentlig er feil.

 

Hvis du ikke har tenkt å overklokke så ville jeg ha latt det stå slik det gjør nå. Men om du begynner å øke FSB så vil du nok før eller senere måtte redusere divideren i BIOS - den som bestemmer minnets hastighet relativt til FSB.

Lenke til kommentar

Hm, er 48 idle temp normalt pA rammet? Btw, satt og spillte Test Drive Unlimited no, full grafikk og alt, har ett X1900XT radeon, fikk sann hva kaller du det, astroids? Uansett hele pcn lAste seg osv, tok oppe pA kortet, var sA varmt jeg ikke kunne holder der med en 1 sec...

Lenke til kommentar

Er 46 Idle temp på rammet no, har ikke sjekka grafikk kortet, har Enermax 500 W størmforsyning, E6600 CPU, du så selv hva rammet var osv, CPU ligger på 35 C idle og som jeg sa ligger Rammet på 46 C idle, har 3 120MM vifter på kabinettet.. Så der går det nokk luft igjennom, er ikke så jevla varmt i rommet heller, skal sjekk tempen på grafikkkortet no. Det var grafikkkortet som var så varmt jeg ikke greide og ta oppe på det :p Er så kos og kjøpe nytt hovedkort, minne, cpu, størmforsyning og alt skal fucke seg, aaa så kos

 

Grafikk kortet ligger på 68 C idle no, aldri vært så høyt før.. :S

 

Der:

 

bbahtv9.th.jpg

Endret av Xtri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...