Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en slo seg av, og vil ikke starte igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, nå har PC-en min plutselig dødd uten at jeg helt kan se hvorfor. Den har fungert smertefritt siden jeg fikk den for et års tid siden.

Specs:

Amd Opteron 165,

DFI Lanparty UT SLI-D,

MSI 7900GT,

Corsair XMS3200 TWINX DDR400 2048MB,

MIST 500W

Det som skjedde var at den tilsynelatende slo seg av uten grunn, etter å ha vært på i ca 10 min. Prøvde å skru den på igjen, og den boota helt fint, før den igjen skrudde seg av. Tenkte det da var overopphetning, så fjerna kabinettdøra, og skrudde på maskina igjen. Alle vifter gikk, og det var ikke tegn til røyk e.l. Derimot så lyste alle fire "diagnostic LED"-sene på hovedkortet rødt (som jeg ikke har funnet ut hva betyr ennå), og jeg fikk ikke skjermbilde . Prøvde å resette PC-en, men den reagerte ikke. Skrudde derfor av igjen, og prøvde å skru den på ennå en gang. Da blinket alle lysene, og viftene snurret i et halvt sekund.

Etter dette reagerer ikke PC-en i det hele tatt når jeg prøver å slå den på. Ikke lyser "standby LED"-en på hovedkortet heller, som lyser når den får strøm. Hva kan være galt? PSU-et som har tatt dagen?

På forhånd takk!

EDIT: leif

Endret av AnR
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Skrevet
Hei, nå har PC-en min plutselig dødd uten at jeg helt kan se hvorfor. Den har fungert smertefritt siden jeg fikk den for et års tid siden.

Specs:

Amd Opteron 165,

DFI Lanparty UT SLI-D,

MSI 7900GT,

Corsair XMS3200 TWINX DDR400 2048MB,

MIST 500W

Det som skjedde var at den tilsynelatende slo seg av uten grunn, etter å ha vært på i ca 10 min. Prøvde å skru den på igjen, og den boota helt fint, før den igjen skrudde seg av. Tenkte det da var overopphetning, så fjerna kabinettdøra, og skrudde på maskina igjen. Alle vifter gikk, og det var ikke tegn til røyk e.l. Derimot så lyste alle fire "diagnostic LED"-sene på hovedkortet rødt, og jeg fikk ikke skjermbilde (som jeg ikke har funnet ut hva betyr ennå). Prøvde å resette PC-en, men den reagerte ikke. Skrudde derfor av igjen, og prøvde å skru den på ennå en gang. Da blinket alle lysene, og viftene snurret i  et halvt sekund.

Etter dette reagerer ikke PC-en i det hele tatt når jeg prøver å slå den på. Ikke lyser "standby LED"-en på hovedkortet heller, som lyser når den får strøm. Hva kan være galt? PSU-et som har tatt dagen?

På forhånd takk!

8699217[/snapback]

Prøv og "jumpstarte" PSUen, da finner du fort ut om det er den som har tatt kvelden...

Link til hvordan du gjør det...

Husk at noen strømforsyninger må ha noe belastning for og starte, men jeg vil ikke tro det er tilfellet med mist 500w, har selv jumpstarta min mange ganger uten belastning...

Skrevet

Så jeg tar de to endene av en binders, og setter de inn i pin 14 og 15? Burde jeg ta ut alle de andre strømkablene som går til PC-en da? Altså kablene til harddisken, skjermkortet osv.

Gjest Slettet+6132
Skrevet
Så jeg tar de to endene av en binders, og setter de inn i pin 14 og 15? Burde jeg ta ut alle de andre strømkablene som går til PC-en da? Altså kablene til harddisken, skjermkortet osv.

8699382[/snapback]

Ja, du skal kortslutte pin 14 og 15, letteste og bruke en binders du har "avisolert"

Jeg ville koblet ut skjermkort og muligens harddisken, uten at det skal ha noe og si uansett...

Skrevet

Sånn, nå testa jeg det, og det skjedde ingenting. Er ikke sikker på om jeg gjorde det riktig, men satt bindersen med hver sin ende i pin 14 og 15, og skrudde på bryteren bakpå PSU-en. Neste steg blir å teste med en annen PSU da?

Gjest Slettet+6132
Skrevet
Sånn, nå testa jeg det, og det skjedde ingenting. Er ikke sikker på om jeg gjorde det riktig, men satt bindersen med hver sin ende i pin 14 og 15, og skrudde på bryteren bakpå PSU-en. Neste steg blir å teste med en annen PSU da?

8699641[/snapback]

Hvis bryteren bak på strømforsyningen er på, og du lar bindersen stå inne i pin 14 og 15 så skal den fungere.

du huska på og la bindersen stå inne i pinnene?, når du tar den ut stopper strømforsyningen

Hvis du husket på det, ville jeg ha satset på og prøve med en annen strømforsyning.

Skrevet

Ja, de sto så langt inne som det gikk. Støpselet var i, og bryteren bak på. Har bare et gammel 250W-PSU liggende, men det skulle vel iallefall holde til å se om standby LED-et på hovedkortet lyser?

Takk for all hjelp forresten!

Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)
Ja, de sto så langt inne som det gikk. Støpselet var i, og bryteren bak på. Har bare et gammel 250W-PSU liggende, men det skulle vel iallefall holde til å se om standby LED-et på hovedkortet lyser?

Takk for all hjelp forresten!

8699718[/snapback]

Hvis du kobler ut alt av vifter (untatt nødvendige vifter), alle harddisker utenom den med OS på, og lar være og koble til strømmen til skjermkortet så skulle den på 250W faktisk klare og drive systemet ditt...

Men det er absolutt ikke noe varig, og du kan glemme noe annet enn helt lette appilikasjoner...

Endret av Slettet+6132

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...