Gå til innhold

Lage en kjørbar .jar fil av java kode


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har et lite program jeg gjerne vil gjøre om til en kjørbar .jar fil, men får det ikke helt til.

 

Jeg bruker Eclipse, etter jeg har gått igjennom export veiviseren og fått en .jar fil, så kommer denne feilmelding når jeg prøver å kjøre den:

 

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: javazoom/jlgui/basicplayer/BasicPlayerListener

 

 

Noen som vet hvordan denne løses?

Endret av Joakim87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

 

Jeg har et lite program jeg gjerne vil gjøre om til en kjørbar .jar fil, men får det ikke helt til.

 

Jeg bruker Eclipse, etter jeg har gått igjennom export veiviseren og fått en .jar fil, så kommer denne feilmelding når jeg prøver å kjøre den:

 

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError:  javazoom/jlgui/basicplayer/BasicPlayerListener

 

 

Noen som vet hvordan denne løses?

8697947[/snapback]

 

Nå kan desverre ikke jeg noe om hvordan eclipse pakker filene sine.

Men grunnen til at du får feilmld er at enten du eller eclipse ikke har spesifiserer main klassen til programmet ditt, slik at når man prøver å eksekvere programmet får du en feil melding

 

Jeg kan kun tenke meg hvordan eclipse ville ha gjort det, og det kan hende at du har fått et spørsmål om å oppgi main klassen din, og kanskje skummet forbi det uten å oppgi riktig klasse

Endret av aC
Lenke til kommentar

Hmm, nei.. har fått med main klassen riktig tror jeg...

Det jeg mistenker er at jeg ikke har fått med basicplayerlistener filen som liksom ligger et annet sted, denne ligger nemmelig som en external jar(tror jeg det het) fil. Kan det være dette som klundrer det til? Noen som har noen ide om hvordan dette evt kan fikses?

Lenke til kommentar

Du må passe på at du ikke trykker "Finish" når den knappen blir aktivert i Export-wizard-en i eclipse. Du må trykke "Next" helt til den knappen blir inaktiv, da kan du trykke på "Finish".

 

jeg mistenker at pga dette har du gått glipp av steget der du ber eclipse om å opprette den såkalte Manifest file. Det holder ikke at Main-klassen er med i jar-filen, den må spesifiseres i manifset filen i tillegg. Hvis du kommer fram til denne dialogen må du klikke radio button-en som ber eclipse opprette manifestfilen, og en standard knapp som åpner en liste som lar deg velge Main-klassen.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Hmm, nei.. har fått med main klassen riktig tror jeg...

Det jeg mistenker er at jeg ikke har fått med basicplayerlistener filen som liksom ligger et annet sted, denne ligger nemmelig som en external jar(tror jeg det het) fil. Kan det være dette som klundrer det til? Noen som har noen ide om hvordan dette evt kan fikses?

8700361[/snapback]

 

Kan godt tenkes at det er dette som kludrer det til. Husker vi hadde et spillprosjekt på skolen, hvor vi sleit med å få lagt ved et ekstern jar for å kunne spille av mp3. Endte med at vi ikke fikk det til da, og måtte gjøre ting på en helt annen måte.

 

Uansett kan jo jar-filer åpnes i winrar, 7-zip etc, så er fort gjort å finne ut om den har blitt med eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har forstått hva du sliter med, når du kjører app-en din fra eclipse ordner eclipse miljøvariabler slik at app-en finner basicplayer.jar, når du har eksportert applikasjonen, derimot hjelper ikke eclipse til mer. Løsningen avhenger av hva du ønsker:

 

1. Legg basicplayer.jar i samme katalog som DinApp.jar når du skal kjøre. Dette avhenger selvfølgelig at alle du vil sende DinApp.jar til gjør det samme når de skal kjøre.

 

2. Ekstraher basicplayer.jar og legg rotkatalogen inn i DinApp.jar (bruk winrar til dette)

 

3. Legg basicplayer.jar inn i DinApp.jar du må da redigere MANIFEST.MF filen og legge til følgende linje:

 

Class-Path: .\basicplayer.jar

 

Det finnes flere muligheter, men jeg vil anbefale nr. 3 med tanke på distribusjon osv.

 

Folk må gjerne rette på meg om jeg er på jordet :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...