Gå til innhold

Får ikke åpnet php.ini-recommended

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg går etter DENNE guiden for å innstalere PHP.

Her er guiden.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Installer selv

Hvis du imidlertid ønsker å gjøre ting selv, for å ha full kontroll over hva du gjør og hvor du legger ting, så følg innføringen under.

Last ned og installer Apache Win32 Binary fra Apache.org. Selve installasjonen skal være nokså selvforklarende.

Deretter laster du ned PHP 5.1.4 fra PHP.net. Her burde du velge zip-pakken, ettersom varianten som bruker et installeringsprogram kun virker med Internet Information Services (IIS), som følger med Windows Server 2003.

Nå pakker du ut zip-filen til stedet du ønsker; C:/PHP er det vanligste. Velg samtlige filer som har filendelsen .DLL, og kopier de til C:/Windows/System32. Egentlig trenger du ikke alle filene, men for enkelhetens skyld er det like greit å ta alle sammen.

Kopier php.ini-recommended til C:\Windows, og endre navnet på den til php.ini. Deretter åpner du denne filen i en teksteditor, for eksempel Notisblokk (Start > Kjør > notepad). Naviger deg frem til doc_root (Ctrl + B for å søke i Notisblokk). Denne skal bli satt til mappen du har dokumentene til Apache i, for eksempel C:/Programfiler/Apache Software Foundation/Apache2.2/htdocs.

Nå går du tilbake til Apache-mappen, og finner mappen kalt conf. Her åpner du httpd.conf med en teksteditor, og sett DocumentRoot (skal finnes to steder) til mappen du skrev inn ovenfor (for eksempel C:/Programfiler/Apache Software Foundation/Apache2.2/htdocs).

Finn ServerAdmin (fortsatt i httpd.conf), og sett denne til e-postadressen din. Så finner du ServerName, og setter denne til 127.0.0.1. Deretter føyer du til følgende nederst i dokumentet:

AddModule mod_php5.c

LoadModule php5_module modules/php5apache2.dll

AddType application/x-httpd-php .php .html

Åpne et nytt dokument i teksteditoren din, og skriv:

<?php

phpinfo();

?>

Denne filen lagrer du som info.php, og legger den i mappen for dokumenter, som ved de forrige stegene. Deretter starter du en nettleser og åpner http://localhost/info.php eller 127.0.0.1/info.php. Har du gjort alt riktig skal du nå få opp masse info om PHP-konfigurasjonen din.

Det er imidlertid ikke få ganger ting ikke fungerer som det skal første gang. Fremgangsmåten varierer fra versjon til versjon og fra operativsystem til operativsystem. Fungerer det ikke slik du hadde håpet kan du ta en titt i PHPs eller Apaches dokumentasjon på nettet.

Har lastet ned PHP, men det er en annen versjon. Det står jeg skal laste ned versjon 5.1.4 men jeg laster ned nyeste versjon PHP 5.2.2 zip package og da jeg kommer til det punktet hvor jeg skal åpne php.ini-recommended i notepad får jeg ikke åpnet filen i noen programmer.

Quote fra guiden:

Kopier php.ini-recommended til C:\Windows, og endre navnet på den til php.ini. Deretter åpner du denne filen i en teksteditor, for eksempel Notisblokk (Start > Kjør > notepad). Naviger deg frem til doc_root (Ctrl + B for å søke i Notisblokk). Denne skal bli satt til mappen du har dokumentene til Apache i, for eksempel C:/Programfiler/Apache Software Foundation/Apache2.2/htdocs.

Noen som vet hvordan jeg åpner den i Notepad eller vet hvordan jeg skal innstlaere PHP på en annen måte?

EDIT: Innlegg nr 1000 :D:w00t:

Endret av oblivion_-__
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142
Skrevet

Innstallere PHP på en annen måte: XAMPP

Åpne php.ini-recommended i Notepad:

Åpne Notepad. I Notepad velger du "Fil", og så "Åpne".

Bla deg så fram til den mappen hvor php.ini-recommended ligger.

Under tekstfeltet hvor man skriver filnavnet, finner du en rullegardinliste. I den listen, velger du "Alle Filer".

Nå skal du kunne åpne php.ini-recommended -filen som om det var en vanlig fil. Håper jeg ;)

Skrevet

Tusen takk for svar :) , det virket, men nå skjønner jeg igjen ingenting.

Det står:

Kopier php.ini-recommended til C:\Windows, og endre navnet på den til php.ini. Deretter åpner du denne filen i en teksteditor, for eksempel Notisblokk (Start > Kjør > notepad). Naviger deg frem til doc_root (Ctrl + B for å søke i Notisblokk). Naviger deg frem til doc_root (Ctrl + B for å søke i Notisblokk). Denne skal bli satt til mappen du har dokumentene til Apache i.

Hva skal jeg legge i Apache mappen? Bare doc_root eller hele avsnitett?

Her er avsnitett:

; The root of the PHP pages, used only if nonempty.

; if PHP was not compiled with FORCE_REDIRECT, you SHOULD set doc_root

; if you are running php as a CGI under any web server (other than IIS)

; see documentation for security issues.  The alternate is to use the

; cgi.force_redirect configuration below

doc_root =

Gjest Slettet+142
Skrevet

I avsnittet du quotet skal du sette doc_root til å inneholde pathen til Apache-mappen.

Hvis du har innstallert Apache i C:\Programfiler\Apache, skal du sette doc_root til dette.

Slik at den siste linjen du quotet blir slik:

doc_root = C:\Programfiler\Apache

Jeg tror iallefall det :ermm:

Skrevet (endret)

Innstalasjonen virket ikke :( . Har sikkert gjort noe galt :( . Har prøvd å innstalere XAMPP og uten at det virker :( . Vil lære meg PHP, men får ikke innstalert :( .

:no:

Endret av oblivion_-__
Gjest Slettet+142
Skrevet

Sats på den siste du :p

Skrevet

Innstalasjonen virket ikke :( . Har sikkert gjort noe galt :( . Har prøvd å innstalere XAMPP og uten at det virker :( . Vil lære meg PHP, men får ikke innstalert :( .

:no:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...