Gå til innhold

Tips til mobil 14"


Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter en 14", eller deromkring, som veier under 2,5 kg og som har lang batterilevetid. Prisen bør også være under 12k. Jeg vil også ha Core 2 Duo, helst T7200. Også hadde det vært fint med noe som i alle fall er litt bedre enn intel sine integrerte grafikkløsninger. Den skal primært brukes til skolearbeid, surfing og denslags.

 

Den eneste laptop-en jeg har funnet som leverer alt dette er HP Compaq nc6400, men jeg skulle gjerne hatt alternativer. Derfor hadde det vært fint med noen tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thinkpad R61 med 7cellers batteri. Kommer til netbuttikkene innen månden vil jeg tro, den der er med 4 cellers batteri, men et 7cellers vil være tilgjenelig.

8683894[/snapback]

Den virker absolutt spennende. Har godt erfaring med IBM. Santa Rosa er jo ikke akkurat negativt heller. Var det jeg helst ville ha, men regnet ikke med at det var forenelig med pris og batteritid. Får bare håpe det ikke tar så alt for lang tid før den kommer på markedet her, så jeg får sett hvilken ytelse man får i forhold til pris.

 

 

Vurdert MacBook? Er en fin maskin i din pris/vekt/størrelsesklasse :) !

8683920[/snapback]

Jeg er dessverre ingen Apple-mann. De oppgraderte modellene som kom for litt siden er på alle måter interessante, men jeg synes det virker lite hensiktsmessig å kjøre windows og evt. linux dem.

Lenke til kommentar
Thinkpad R61 med 7cellers batteri. Kommer til netbuttikkene innen månden vil jeg tro, den der er med 4 cellers batteri, men et 7cellers vil være tilgjenelig.

8683894[/snapback]

Den virker absolutt spennende. Har godt erfaring med IBM. Santa Rosa er jo ikke akkurat negativt heller. Var det jeg helst ville ha, men regnet ikke med at det var forenelig med pris og batteritid. Får bare håpe det ikke tar så alt for lang tid før den kommer på markedet her, så jeg får sett hvilken ytelse man får i forhold til pris.

 

 

Vurdert MacBook? Er en fin maskin i din pris/vekt/størrelsesklasse :) !

8683920[/snapback]

Jeg er dessverre ingen Apple-mann. De oppgraderte modellene som kom for litt siden er på alle måter interessante, men jeg synes det virker lite hensiktsmessig å kjøre windows og evt. linux dem.

8684190[/snapback]

Hvorfor? Er ingen OsX mann jeg heller, men har valgt det for det :p ..

Lenke til kommentar
Hvorfor? Er ingen OsX mann jeg heller, men har valgt det for det :p ..

8684245[/snapback]

Det var ikke akkurat denne diskusjonen jeg ville ta akkurat nå, men jeg har erfart at OsX ikke er like stabilt etter at de gikk over til intel. Da ser jeg ikke lenger poenget med å skifte os, siden dette også fører med seg en del andre komplikasjoner.

 

Jeg tar gjerne imot flere tips, siden IBM-en heller ikke er perfekt (den er ganske tykk og har ikke dvi. 7-cellerbatteriet bygger også bakover).

Endret av TheKnight
Lenke til kommentar
Hvorfor? Er ingen OsX mann jeg heller, men har valgt det for det :p ..

8684245[/snapback]

Det var ikke akkurat denne diskusjonen jeg ville ta akkurat nå, men jeg har erfart at OsX ikke er like stabilt etter at de gikk over til intel. Da ser jeg ikke lenger poenget med å skifte os, siden dette også fører med seg en del andre komplikasjoner.

 

Jeg tar gjerne imot flere tips, siden IBM-en heller ikke er perfekt (den er ganske tykk og har ikke dvi. 7-cellerbatteriet bygger også bakover).

8684298[/snapback]

Mente med det jeg sa at jeg ikke brukte osx, men windows på macen.. Ville ikke starte noen diskusjon :tease: ...

Lenke til kommentar
Mente med det jeg sa at jeg ikke brukte osx, men windows på macen.. Ville ikke starte noen diskusjon :tease: ...

8684594[/snapback]

Det forklarer jo litt. Hvordan fungerer det for deg? Har du hatt noen problemer? Svare er nok gitt siden du velger å anbefale macbook med windows, men jeg spør allikevel. Må i tillegg si at jeg er litt skeptisk til byggekvaliteten på Apples produkter, men den er det sikkert delte meninger om.

Lenke til kommentar
Mente med det jeg sa at jeg ikke brukte osx, men windows på macen.. Ville ikke starte noen diskusjon :tease: ...

8684594[/snapback]

Det forklarer jo litt. Hvordan fungerer det for deg? Har du hatt noen problemer? Svare er nok gitt siden du velger å anbefale macbook med windows, men jeg spør allikevel. Må i tillegg si at jeg er litt skeptisk til byggekvaliteten på Apples produkter, men den er det sikkert delte meninger om.

8685004[/snapback]

Njo, er egentlig godt fornøyd, men litt knot til å begynne med har det jo vært :tease: ... Ellers så kan jeg ikke si at byggekvaliteten er noe dårligere enn andre random pcprodusenter, heller bedre. Angrer ikke på mitt valg i dag :) .

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg elsker min MacBook, som jeg sitter på nå. Men jeg kjører kun OSX da, bl.a. fordi jeg ikke orker å bruke HDD-plass på 2 OS.

 

nc6400 har jeg så vidt prøvd, og den likte jeg.

 

Ellers går jeg og venter på min nye Zepto 6224W som iallfall ser bra ut på papiret. Spesielt har jeg forventninger til skjermkortet. Prisen er jo avhengig av hvilken konfigurasjon du velger, kan jo være lett å bli "revet med"?

 

Multicom Compal IFT00 er på lager, med lavere pris og litt svakere skjermkort enn Zeptoen. Kanskje det beste alternativet dersom du vil handle ASAP?

Lenke til kommentar

Jeg driver nok og titter etter akkurat det samme som deg, men WXGA+ er et krav for meg, 1280*800 er uaktuelt..

 

De jeg titter på da er

 

Thinkpad T61 - 13k

Asus A8Sc - 11k (denne er plutselig blitt veldig aktuell da jeg trodde den manglet WXGA+, den har 5 USB porter bl.a. Kun T7100 trekker ned :/ Vil egentlig ha 4MB cache)

 

Ellers har jeg også sett på Zepto 4224 (?), men tror ikke det blir denne.. usikker på designet (ja, teller da litt..) og batteritid o.l.

 

Ellers har Multicom en spennende Asus, Z37s tror jeg, 13.3 tommer med grafikkort, men kun WXGA oppløsning, og til en relativt hyggelig pris (11k ish). Kan konfigureres..

 

Lenker:

Asus Z37S: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....519693;c:100559

Asus A8Sc: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334618

Lenovo T61: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...7;c:36159;b:875

og www.lenovo.no

 

Sorry for ikke hyperlenker, fikk det ikke til på denne maskinen..

 

Håper det hjalp, si gjerne ifra dine meninger..

 

--Wetatron

Lenke til kommentar

Sansyneligvis en meget god laptop, men jeg ønsket meg 14,1" skjerm. Skal bruke laptop-en som hovedpc, og da orker jeg ikke 13,3". Jeg synes det rett og slett blir for lite. Også stikker batteriet ut på baksiden av den.

 

Jeg tenker vel litt det samme som deg om A8Sc, altså at cpu-en kanskje ikke er kraftig nok. Jeg sliter også med å finne tester av denne, men har lest at batteritiden ikke er all verden. Det er nødvendig med en ordentlig test av denne før jeg evt. vurderer å kjøpe. Jeg ser også at vekten er noe høy.

 

Hvis denne kostet 12k hadde jeg kjøpt den med en gang. Problemet er bare at jeg synes 13k er litt mye.

 

Betyr dette at tilbudet av mobile 14"-ere med bra batteritide til under 12K er nærmest ikkeeksisterende?

 

Og vet noen noe om hvorfor T60 ikke faller i pris. Hadde kjøpt med en gang hvis de gjorde det.

Lenke til kommentar
Jeg elsker min MacBook, som jeg sitter på nå. Men jeg kjører kun OSX da, bl.a. fordi jeg ikke orker å bruke HDD-plass på 2 OS.

 

nc6400 har jeg så vidt prøvd, og den likte jeg.

 

Ellers går jeg og venter på min nye Zepto 6224W som iallfall ser bra ut på papiret. Spesielt har jeg forventninger til skjermkortet. Prisen er jo avhengig av hvilken konfigurasjon du velger, kan jo være lett å bli "revet med"?

 

Multicom Compal IFT00 er på lager, med lavere pris og litt svakere skjermkort enn Zeptoen. Kanskje det beste alternativet dersom du vil handle ASAP?

8894271[/snapback]

 

MacBook faller også litt ut pga. skjermstørrelse. Jeg synes jeg trenger 14", siden jeg skal bruke den ganske mye.

 

6224W virker jo ganske grei, men jeg vet ikke helt hvordan batterilevetiden er på den? Jeg synes også den ser ganske stor ut, og fant ingen mål av den på siden til netshop.

 

IFT00 har jeg vurdert, men den veier alt for mye. Det jeg ønsket fra den nye laptop-en var at den skulle være mobil nok til at jeg gadd å ta den med meg til lesesaler osv., men samtidig ha stor nok skjerm til at den kan erstatte den stasjonære til alt annet enn spill. Kom gjerne med flere forslag hvis du har!

Lenke til kommentar
Den er ikke så veldig bra, men med tanke på hvor kraftig maskinen er så er det ikke ille. Den er på 2 t 45 min på minimalt bruk, og ca 1 t 40 min ved maks grafikk osv. (ca)

8894690[/snapback]

 

Det var noe sånt jeg regnet med. Maskinene blir dermed uaktuell. Jeg vil gjerne ha opp mot fire timer med minimal bruk, og har ikke behov for f.eks. kraftig grafikkort.

Lenke til kommentar

Det er to alternativer jeg synes du bør vurdere:

 

Den nye buissnesserien fra HP. Er selv en stor tilhenger av Lenovo, men denne maskina frister mye siden det er ei god og pålitelig maskin til en veldig gunstig pris.

 

Edit: R61 var visst nevnt over her, så jeg redigerte den bort.

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...