askaget Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Heisann Jeg skal til Tunisia om 14dager, jeg skal også i bryllup senere i sommer. Jeg vil derfor ha et nytt kamera til å foevige mine minner derfra. Jeg har sett på Canon S3 IS Canon S5 IS Panasonic DMC-FZ8 Olympus SP-550UZ Jeg har et Olympus kamera fra før:Mju 600, og er sånn passe fornøyd med det. Jeg har lyst på et litt mer avansert kamera denne gangen, selv om jeg er helt amatør så synes jeg det høres morsomt ut med et megazoom kamera. Hva vil dere anbefale for 3-4500kr? Kan man ta feks "dråpebilder" med et slikt? Kan man ta solnedgang bilder? Kan man ta av ting i fart, f.eks fugler?
007_james Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Til den bruken du nevner vil jeg absolutt anbefale deg at du ser på Fujifilm Finepix S6500fd og S9600. I situasjoner der du skal ta bilder av ting i bevegelse, eller ved svak belysning, som f.eks. i fbm. bryllup, trenger du et kamera som gir deg god bildekvalitet ved høy ISO. På dette området er det ingen kamera i denne klassen som kan matche Fujifilm kameraene. I tillegg har disse manuell zoom ring som gir deg en mye bedre kontroll når du zoomer.
askaget Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Skrevet 23. mai 2007 Ok, på de testene jeg har lest står det at det trekker ned at det ikke er bildestabilisator på dem. Hva har dette å si i praksis? Eller burde jeg gå for et billig speilrefleks?
007_james Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Manglende bildestabilisator betyr i praksis at du må være stø på hånda når du skal ta bilder av objekter som står stille. Det vil gi seg størst utslag ved bruk av full tele. Det vil da være en fordel om du kan støtte deg evt. aparatet til ett eller annet, som f.eks. en vegg, en bil, et tre eller stolpe osv. Hvis du med billig speilrefleks skal ha samme zoom område som S6500fd (28 - 300mm), så ender du antakelig fort oppe i en pris på 3 ganger prisen i fht. S6500fd, men da har du også et utstyr som kompaktkameraene ikke kan matche. Og tro meg, vidvinkelen på 28mm i fht. 36mm, utgjør fantastisk mye ved fotografering i selskaper.
christian1986 Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Heisann Jeg skal til Tunisia om 14dager, jeg skal også i bryllup senere i sommer. Jeg vil derfor ha et nytt kamera til å foevige mine minner derfra. Jeg har sett på Canon S3 IS Canon S5 IS Panasonic DMC-FZ8 Olympus SP-550UZ Jeg har et Olympus kamera fra før:Mju 600, og er sånn passe fornøyd med det. Jeg har lyst på et litt mer avansert kamera denne gangen, selv om jeg er helt amatør så synes jeg det høres morsomt ut med et megazoom kamera. Hva vil dere anbefale for 3-4500kr? Kan man ta feks "dråpebilder" med et slikt? Kan man ta solnedgang bilder? Kan man ta av ting i fart, f.eks fugler? 8675869[/snapback] Vil bare gi deg mine tanker om emnet når jeg ser hva du skal bruke det til. Hadde før et slikt kompromisskamera, som liksom skulle erstattet behovet for et lite kamera, samtidig som jeg ikke skulle behøve å kjøpe speilrefleks. Dette fungerte i en del år, men i vår kjøpte jeg Nikon D80 og Ixus 900. Har ikke angret et sekund. Har kamera med meg flere steder pga. størrelsen, og tar de virkelige gøye bildene med D80en når tid og sted tillater det. Håper du har dette i tankene om du en dag har lyst til å utvide "kameraparken" din !
Manskow Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Glem heller ikke Panasonic FZ50 i denne gruppen. Det har også bildestabilisator, mekaniske ringer for zoom og fokus, objktiv som ikke kommer ut ved zooming, lyssterkt og meget bra Leicaoptikk, 35-420mm og ergonomisk godt å holde. Egner seg meget godt til såvel ferieturer som bryllup. Spesielt hvis man også spanderer en ekstern blits til bryllupsdelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå