Gå til innhold

Forlatt hippiebuss HDR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg for min del synes dette er et typisk eksempel på overdreven bruk av HDR-effekter. Den hvite haloen rundt bussen ødelegger veldig. Om to år er bilder av denne typen kitsch.

Lenke til kommentar
Sjelden jeg ser noe her inne jeg kunne hengt opp på veggen, men dette hadde fått en plass :)

8663962[/snapback]

Takk :)

 

Jeg for min del synes dette er et typisk eksempel på overdreven bruk av HDR-effekter. Den hvite haloen rundt bussen ødelegger veldig. Om to år er bilder av denne typen kitsch.

8663997[/snapback]

Jeg er enig i at overdreven bruk av HDR ikke tar seg særlig pent ut. Jeg prøvde begge deler i denne sammenhengen, og følte at HDR funket veldig bra. Det gjorde bildet enda mer dramatisk. Uansett, håper du likte motivet og annet teknisk rundt bildet, etterbehandling blir jo gjerne smak-behag.

Lenke til kommentar
Jeg for min del synes dette er et typisk eksempel på overdreven bruk av HDR-effekter. Den hvite haloen rundt bussen ødelegger veldig. Om to år er bilder av denne typen kitsch.

8663997[/snapback]

 

For det første: Jeg skulle likt å se orginalen- For jeg liker komposisjonen, motivet og stemningen. Jeg forestiller meg at bildet er flott uten denne typen etterarbeid. Når det er sagt er jo tydeligvis hensikten for trådstarter å eksperimentere med HDR:

 

Personlig tenker jeg at HDR i denne ekstremiteten alt er blitt kitsch- og at det er blitt adaptert mest pga "wow" effekten hos mange nye DSLReiere.

 

Jeg stemmer forøvrig i med Arne Martin om at haloeffekter som stammer fra dårlig mask er en uting. Forøvrig er jeg banna spika bein sikker på at dette kunne blitt et "bedre" bilde om man ikke dro så hardt i spakene. Nå er det for mye som kjemper om oppmerksomheten- noe som gjør bildet unødvendig skrikende (og faktisk derav- litt kjedelig).

 

Hva skjedde med subtilitet sier nå jeg.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Typisk HDR-stil er definitivt kitsch, som så mye annet. Forstår selvsagt bruken av HDR som en teknikk for å øke det dynamiske omfanget, men som en egen stil minner det farlig om maleriene på den lokale pizza og kebab-sjappa. Denne typen fotografier blir garantert sett på om noen år som vår tids kitsch.

 

Og det er jo også dessverre tilfelle her som Svein Gunnar også mener. Kult motiv, så vil gjerne se hva du jobbet ut fra.

Lenke til kommentar

Synes bildet er pent, men reagerte også litt på at bussen "gløder". Jeg synes også at det er litt for høy fargemetning, så det blir litt slitsomt å se på i lengden.

Og så begynte jeg å lure - hva i all verden er det der "fiskehodet" som ligger foran bussen? Ser ut som noe som er lagt på i ettertid, eller hva er det?

Lenke til kommentar

Veldig pent, bortsett fra den nevnte gløden rundt bussen, samt den altfor mørke venstresiden på bussen. Et tips fra meg; legg på et av originalbildene med god eksponering av himmelen, og bland inn den en smule der det gløder mest. Det området blir for plagsomt for at jeg klarer å nyte det fullt ut. Bortsett fra det, liker jeg uttrykket godt.

Lenke til kommentar

HDR ble til for å kunen takle den store spredningen i dynamikk som det ble nevnt over her.

Jeg har heller ikke sansen for HDR der man etterstrever overdreven tonemapping, men brukt med forsiktighet er det ett fantastisk verktøy.

Jeg bruker det mye i landskapsbilder under vanskelige lysforhold, hvor jeg kan få ett bilde som strekker seg over mange eksponeringstrinn, men jeg mener personlig at grensen går der.

Bruker HDR til å sette sammen ett bilde fra mange eksponeringer, men all etterbehandling etter det gjør jeg i photoshop som om det var ett vanlig bilde.

På den måten får man ett detaljrikt bilde som ikke blir overdrevet.

 

Er selvfølgelig smak og behag på dette området som alt annet. :-D

Lenke til kommentar

Det som får bildet til å se urealistisk ut for meg er halos. Halos (flertall) er det som får det til å se ut som noen har brukt Outer Glow på bussen :)

 

Jeg ser du har brukt Photomatix, så neste gang du setter sammen et HDR-bilde vil jeg anbefale at du sørger for å sette Light Smoothing til +2.

 

Ellers likte jeg bildet :D

Endret av blenden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...