Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket relé på "remote" utgang på bilstereo?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en bilstereo med kun én "antenna/remote" ledning. Denne takler 0.5A og har fra fabrikk en sikring installert (flink, flink!).

 

Jeg har minst 3 ting som skal styres;

 

1. Forsterker

2. Lys (i subwoofer)

3. Elektrisk antenne

4. (evt. annen forsterker)

 

Jeg ser at dette blir tungt for antenna/remote, og tenker da på et relé. Som jeg har forstått det, så har et relé sitt eget ledningsnett (+ og -) og er klar til å kjøre på masse strøm når det trengs, og trenger bare en liten strøm fra antenna/remote ledningen til å starte alt som er tilkoblet. Stemmer dette?

 

Jeg lurer på hvilket relé som skal velges?

 

Jeg må vel sikkert ha sikring inn til relé som er på like mange ampere som alt utstyr tilkoblet til relé bruker, i tillegg til en sikring på hver av de forskjellige tingene som skal styres, som har en ampere-verdi lik dets forbruk.

 

Kan jeg f.eks. bruke dette relé-et (hva er forskjell på vekslende og enkel?) eller eventuelt denne som har alt ferdig tilkoblet?

 

Synes den siste virket grei, da den allerede har kabelsko etc. Men er det noe med hvor mange A den klarer å levere, om den leverer for mye etc. Med andre ord - er det et spesielt relé jeg skal ha, eller kan jeg velge det siste jeg linket til? Det er jo sikkert snakk om å styre to enheter, med tanke på at det er til ekstralys, men det tåler sikkert at to ting blir koblet på samme plass på releet?

 

Håper mitt spørsmål er klart=)

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et "lysrelè" er fint til sånt, bare kjøp. Regner med at du har ikke noe som trenger så mye som 30A uansett. (Om det likvel er nødvendig, paralellkoble flere) Forøvrig regner jeg ikke med at du skal drive forsterkeren via relèt, men kun bruke det til styreinngang. Dersom du faktisk skal drive den via relèet må du nok har minst 5 stykker av dem i paralell.

 

Sikre hovedstrømmen (der du kobler utstyret) med 5A (eller mer om nødvendig, maks 30A), eller koble den etter sikringen til selve spillerkursen slik at den allerede er sikret. Bruker du 1.5-kabel anbefaler jeg ikke at den sikres med mer enn 15A. 2.5-kabel bør ikke sikres med mer enn 20A.

 

Forskjellen på vekslende og enkel er vel at ved vekslende har du to hovedstrømkurser hvor det veksles mellom hvilken av dem som er aktiv basert på styrestrømmen. Du trenger nok bare "enkel" siden du vel ikke skal drive noe når denne er avslått uansett.

 

Forøvrig, ampere leveres ikke, men trekkes, så et relè vil ikke levere flere ampere enn det enhetene som kobles til trekker.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Takk for flott svar!

 

Jeg har nok ikke tenkt å drive forsterkeren med det nei, alt av ledninger er lagt opp fra batteri, men jeg ville bare ha et relé til å skru forsterker, antenne og lys på.

 

Det er vel ikke snakk om mye mer enn 4-5ampere, det er ikke store strømmen som går gjennom. Men kan jeg koble flere ting på én utgang på dette lysreleet? For jeg regner med det er 5 ledninger på et slikt relé; jord, strøm, bryter, 2 x utgang til utstyr som skal påkobles. Og da lurer jeg på om jeg f.eks. kan koble på 2 eller 3 ting på én utgang? Det skulle vel gå bra så lenge jeg ikke overstiger releets kapasitet til å levere strøm, som da er 30ampere?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Og uten rele så funker det helt sikkert fint også ;)

 

Det er tross alt kun styrestrøm det er snakk om (signal i form av strøm).

8906097[/snapback]

 

Gjør nok ikke det. En slik motordrevet antenne (el-antenne) sluker vanligvis 0.5 A. De fleste nye spillere gir 0.5 A på remote/antenne-utgangen (noen har kanskje begge). Men noen eldre spillere yter bare rundt 0.2 A, og vil derfor ikke kunne skru på både en forsterker og antenne, og evt. lys. Så jeg fant ut at et vanlig 12V 30A (selv om det ikke kommer til å bli så mye) fungerer utmerket til dette.

Lenke til kommentar
Antennen får vel strøm fra egen krets, mens antenna remote kun er for at den skal heise seg opp?

 

Tror ikke den blir drevet av selve spilleren.

8922955[/snapback]

 

Den får egen strøm også ja, men bruker nok mer strøm fra spilleren enn du aner. Om den skulle overstige spillerens kapasitet, så ryker utgangen (om man da ikke har sikring.) Alle montører anbefaler relé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...