Gå til innhold

Hva kan man forvente av AM2+ i forhold til AM2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarte ikke å vente. Kom over en meget bra deal på et glitrende AM2-kort, og timingen av de store priskuttene var også perfekt. Så jeg sitter nå på Asus Crosshair og X2 5600+.

 

Det er nok ennå en god stund til K10 blir tilgjengelig, ihvertfall til desktop. Enkelte av hovedkortene er også svært gode, særlig Asus-kort basert på nForce 570 / 590-seriene, og det er alltid en viss sjanse for "barnesykdommer" ved lansering. (Det samme kan forsåvidt sies om prosessorer, men neppe i samme grad).

 

AM2+ vil gi følgende fordeler:

 

Utnyttelse av Channel Interleaving - dvs to uavhengige kontrollere som betjener hver sin datakanal. Det vil gi litt lavere forsinkelser fordi man får to uavhengige lese/skrive-køer, og mulighet til å operere begge veier samtidig (lese og skrive).

 

HT vil ha en datarate som er 50 % høyere enn prosessorens kjerneklokke, og en mer avansert oppbygning. Vel og bra for servere hvor det må kommuniseres mye imellom forskjellige sokler, men neppe av stor betydning i et desktop-miljø. Sant å si kan man skru nåværende HT ned mange hakk uten å merke noe ytelseestap.

 

Split power-planes er jeg ikke helt sikker på, men vil tro at det hjelper på strømsparing, bl.a ved individuell klokking av kjerner.

 

Om jeg hadde utrolig lyst til å bygge en PC , ville jeg ikke ha ventet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...