Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høy vedvarende pipelyd ved oppstart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen gidder å lese alt dette. :)

Jeg har faktisk en sterk mistanke om hva som er galt, men vil høre hva andre har å si om dette. Jeg kjøpte et EVGA 680iSLI-hovedkort, en C2D E6700-prosessor, OCZ-minne og et EVGA8800GTXKOACS3-skjermkort.

Skrudde alt sammen og skulle koble til min Mist 430Watts strømforsyning. Der oppdaget jeg til min forskrekkelse at 4-pins strømkontakten var plutselig blitt til en 8-pins, og 20-pins strømkontakten var plutselig blitt til en 24-pins på EVGA-hovedkortet. På min strømforsyning hadde jeg nemlig bare 4-pins og 20-pins.

Brukermanual neste, hmmm "if you have a four pin power supply, plug the connector to pins 1,2,5 and 6 as shown"...ah (puh!) - jeg kunne bruke 4-pins kontakten min.

Så sjekket jeg avsnittet der det stod om 24-pins kontakten. Men DER stod det ingenting om at jeg kunne bruke 20-pins kontakten min. Hmmm, prøve likevel? Den passet helt fint, når man ser bort fra at 4 pinner stod tomme.

Når jeg så slår på maskinen, kommer det umiddelbart en høy pipelyd som vedvarer. Jeg ser og hører at alle vifter og sånt starter opp, men jeg får ikke postet maskinen. Jeg slo den rimelig kjapt av igjen, for å si det sånn.

1. Er det strømforsyningen som er problemet? Trenger jeg ny (med 8- og 24-pins kontakter)

2. Kan noen av komponentene ha tatt skade av oppstarten?

3. På skjermkortet var det 2 6-pins kontakter (2x3) for ekstra strømtilførsel fra strømforsyning. Jeg fikk med to Y-kabler. I enden med én kontakt var det en sånn 6-pins som skulle i skjermkortet. I de to andre skulle det inn en vanlig 4-pins strømkontakt (slike som brukes i harddisken). Spørsmålet er: Hvis jeg bruker én Y-kabel og kobler til den ene av de to kontaktene på skjermkortet - må jeg da koble strøm til begge de to 4-pinnene, eller er det nok å bare ha strøm i den ene?

Et bilde sier mer enn tusen ord: Altså, blir det slik

psu1.jpg

eller hvis jeg må bruke begge 6-pins kontaktene på skjermkortet, blir det da slik:

psu2.jpg

Håper noen kan hjelpe med dette.

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok at du må bruke begge 6pins kontaktene på skjermkortet og hvist du har en 20pins strømforsyning og et 24pins hovedkort kan du nok ikke bruke datamaskinen sån veldig lenge.

Skrevet (endret)
Trekker ikke et 8800gtx 300w ved full load?

8650735[/snapback]

Nei, ikke så mye du..

Får opp 284 watt med 8800gtx SLI med extreme PSU calculator :hmm: må være idle da vil jeg tro

Endret av Storleer
Skrevet (endret)
Hvis mist 500W klarer 8800gtx i sli, klarer nok en 430watter EN 8800gtx

Hvor mange pipelyder er det? evt, se her;

http://acronymsonline.com/lists/beep_chart.asp

8650761[/snapback]

• 1 Continuous Beep or Non-stop short Beeps ?Bad Power Supply

Jeg har ett langt beep. Så da er det vel strømforsyningen da. Nå har jeg bestilt en ny Mist på 600W med 8- og 24-pins kontakter. De skriver at den kan lett drive 8800GTX i SLI, og jeg har bare ett sånt kort. Så da får vi se. Takk for innspill, alle sammen.

Er det forresten noen som har peil på spørsmålet om skjermkortstrømtilførselen. Hvilken av konfigurasjonene (vist i bildene over) bør jeg bruke? Hvis jeg må bruke begge 6-pins kontaktene på skjermkortet slik du skriver, mc_a_person, må jeg da koble slik som på bildet nederst til høyre, altså bruke 4 strømkontakter, eller slik som på bildet nederst til venstre, 2 strømkontakter?

Endret av Whitestar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...